Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av binary
#1300632
Nu har jag lyckats kolla läget och pumpen är perfekt ställd, den har alltså inte tappat timingen. Nästa steg blir att riva dän spridarna och kika, har nya klämbrickor etc. Om det inte blir nån skillnad av att renovera spridarna så drar jag slutsatsen att pumpen behöver renoveras, men då borde allt vara schysst.
av Rådlös
#1300653
Jag har inte berört någon av dom aktuella dieselmotorerna, men jag läste några sidor bakåt i tråden och reagerade på att en rem inte var bytt på länge. Till alla dagens Volvo gäller att både multirem och kamrem skall bytas innan dom är 10 år! Sedan finns det naturligtvis byte vid en schemalagd körsträcka också. Men den är olika på "alla" motormodeller. Men 10 år är maxåldern på remmar även om man inte fyller upp körsträckan.
Nu är det här en äldre bil, men det är ju som extra säkerhet att hålla 10 år även på äldre bilar.
av binary
#1304277
I helgen rev jag ut injektorerna, och märkte då en intressant skillnad. När jag rev ut injektor 1 (längst fram) och såg då att det hade mellan klämmbrickan och injektorn samlats en hel del sot. På alla andra injektorer så var det rent. Känns konstigt att det ens ska få plats sot mellan dessa. Nån tidigare nisse som inte bytt klämmbricka kanske?
av binary
#1313846
Haft alla injektorer inne på service, gubben var förvånad över att den ens startade med tanke på hur injektorerna såg ut. Nu till det tråkiga. Bricka nummer 1 går inte att få ut. Den sitter så in i helvete, och min gissning är att nån dragit fast spridaren för kung och fosterland i ren okunskap vilket låst fast brickan rejält. Mina försök att få ut den har inte gjort situationen bättre, testade alla hemkurer jag kunde hitta, allt från skruvmejslar till gängtappar, men inget fungerar. Nu ser den inte direkt ny ut heller.

Hur göra? Vad riskerar jag att förstöra om jag drar dit spridaren och kör till en verkstad? Om den startar och går, vad är det som kan haverera pga en tilltufsad bricka/värmesköld? Har sett folk köra rätt långt utan brickor helt så det är därför jag frågar.
av osla
#1313854
vilken bricka talar vi om? är det spridartätningen? den som tätar så inte kompression trycker ut vid spridaren? isåfall kan du ju sätta tillbaka spridaren, men det kommer ju läka massor av komp samt bränsle , är ju inte säkert det kommer finnas komp nog så att den kommer gå på den burken. dra inte för hårt så du förstör tätningsytan på spridaren också
av binary
#1314088
@osla, Ja det är spridartätningen/värmebrickan mellan spridaren och toppen. Jag har testat att dra tillbaka spridaren, men mina försök att få bort skiten har skadat den för mycket, man hör hur det pyser om den när motorn gnuggar. Vet inte hur mycket man vågar dra den heller, har dragit den till 90nm nu och det tätar fortfarande inte.
av osla
#1314097
dra inte hårdare, bara risk att sätet på spridaren får stryk. enda jag kan komma på för att få lös den är att försöka smörja med någon bra tunnflytande kryp olja och värma toppen runt omkring och försöka vålda ur den utan att vålda sönder nån tätningsyta i toppen
av binary
#1314100
Ja min senaste tanke var att smacka till den med ett stämjärn och försöka vrida den så att den lossnar lite, eller i värsta fall plocka ut glödstiftet och sätta dit industridammsugaren och sen försiktigt som bara den borra ut den.
av binary
#1316436
Mirakel kan fortfarande ske! Fick ut brickj-veln! En glidhammare och lite finurligt vinklande så kom den ut som en tand i ett snöre.

Nu tätar spridarna och hon startar omedelbart, inge gnäll. Tomgången är perfekt. Men hon vill fortfarande inte varva. Svag som fasen när man börjar trycka på gasen.

Jag har kollat pumpen, den står rätt i läge.
Spridarna är nyrenoverade, hon startar på första touchen med nyckeln.
Även när den är kall så startar den mer eller mindre direkt. Borde alltså inte vara kompet.
Tomgången är perfekt.
Ryker inget.
Vad fasen kan det vara?

Mina tankar är som följande:
  • Igensatt oljefilter? (Det har suttit ett tag)
  • Igensatt avgasrör?
Förra ägaren hade nått slutrör med nån grejj i som samlade sot utav helvete, kom ut ett redigt moln och några rejäla kakor när jag plockade dän det och gasade. Nu när man kört hem den en längre sträcka med kassa spridare så kanske det har samlats nånstans och korkat igen avgassystemet?
av osla
#1316615
är nu timingen rätt på pump och kam och inte plugg i avgas system så har du bara pumpen kvar. testa häng av avgasrör och se hur den går då, kan ju ha havererat någon ljuddämpare som pluggat igen (katt om sådan finns). har inget med något oljefilter att göra, däremot bränslefilter och sugledning/eventuell sil i tanken kan ju plugga av skräp
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]