- mån 26 nov 2018, 19:51
#1283045
Hej!
Jag har lite problem med min D24. Det är en sugmodell från 1983. Problem uppstog när vi var ute på resa.
Problemet kom när vi närmade oss en rondell och jag tröck ner kopplingen, släppte gasen och motorn dog. Den sprang igång direkt när jag lättade på kopplingen men jag rullade genast in till en parkering brevid rondellen. Tomgången kändes som att den hade magiskt fallit till 200 varv, och hästkraftsantalet hade fallit till en tredjedel (kändes det som).
För att ta oss hem så pillade jag upp tomgången lite, och ojämnheten försvann. Som sagt så var den fortfarande väldigt lättstartad och gick nu bra på tomgång igen, dock var den otroligt svag och maxgas gav ca 50 kmh där den vanligtvis inte har några problem med 90. Jag märkte när vi kom hem att den då gråter lite diesel vid returslangen på den främre spridaren, den biten som pekar frammåt och fungerar som ett stopp så att säga.
En annan intressant bieffekt är att innan problemet uppstog så rök den ganska svart när den fick arbeta, men efter att problemet uppstog så ryker den inget alls, förutom lite kondensrök när den startar i kyla , inget av det finare sotet man brukar få vid gas finns kvar.
Det här är min första diesel och jag har ganska grundläggande kunskap om dom.
Värt att nämna är att plomberingen sitter kvar och att den är oskruvad.
Min första gissning var ett igensatt dieselfilter, detta byttes till ett helt nytt helt utan resultat. Även luftfiltret byttes och vi testade även lite utan luftfilter, ingen skillnad. Returen gråter lite diesel endast när man trycker på gasen, annars håller den igen, men skulle detta kunna vara boven? Min tanke var att returen mellan någon av spridarna var igensatt eftersom att trycket på den främre returen verkar blivit högre, men detta har jag inget bevis för.
Eller är det helt enkelt en spridare som helt och hållet slutat spruta in diesel?
Är väldigt tacksam för svar, jag kan meka men är novis på diesel, därav har jag inte lämnat in den på verkstad för felet.
mvh
Jag har lite problem med min D24. Det är en sugmodell från 1983. Problem uppstog när vi var ute på resa.
Problemet kom när vi närmade oss en rondell och jag tröck ner kopplingen, släppte gasen och motorn dog. Den sprang igång direkt när jag lättade på kopplingen men jag rullade genast in till en parkering brevid rondellen. Tomgången kändes som att den hade magiskt fallit till 200 varv, och hästkraftsantalet hade fallit till en tredjedel (kändes det som).
För att ta oss hem så pillade jag upp tomgången lite, och ojämnheten försvann. Som sagt så var den fortfarande väldigt lättstartad och gick nu bra på tomgång igen, dock var den otroligt svag och maxgas gav ca 50 kmh där den vanligtvis inte har några problem med 90. Jag märkte när vi kom hem att den då gråter lite diesel vid returslangen på den främre spridaren, den biten som pekar frammåt och fungerar som ett stopp så att säga.
En annan intressant bieffekt är att innan problemet uppstog så rök den ganska svart när den fick arbeta, men efter att problemet uppstog så ryker den inget alls, förutom lite kondensrök när den startar i kyla , inget av det finare sotet man brukar få vid gas finns kvar.
Det här är min första diesel och jag har ganska grundläggande kunskap om dom.
Värt att nämna är att plomberingen sitter kvar och att den är oskruvad.
Min första gissning var ett igensatt dieselfilter, detta byttes till ett helt nytt helt utan resultat. Även luftfiltret byttes och vi testade även lite utan luftfilter, ingen skillnad. Returen gråter lite diesel endast när man trycker på gasen, annars håller den igen, men skulle detta kunna vara boven? Min tanke var att returen mellan någon av spridarna var igensatt eftersom att trycket på den främre returen verkar blivit högre, men detta har jag inget bevis för.
Eller är det helt enkelt en spridare som helt och hållet slutat spruta in diesel?
Är väldigt tacksam för svar, jag kan meka men är novis på diesel, därav har jag inte lämnat in den på verkstad för felet.
mvh