Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
#1291905
Ok. Skruva in skruven o se om den går bättre. För ett varv ut gör en del skillnad. Dom blir ju extremt trötta om de får för lite diesel.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1291960
Jajjemen. Det kan man.
av binary
#1292775
Var nere idag och kikade lite eftersom att den har stått ett tag utan att man rört den. Såg nu att en liten luftbubbla hade bildats i dieseln längst uppe vid pumpen, precis där bränsleslangen går in i pumpen. Sist hon var igång så hade den snurrat ett bra tag så jag tvivlar på att det är luft som legat kvar och sedan backat lite.
Verkar peka på en taskig packbox?
av binary
#1293642
Lite fotnoter från en testkörning jag gjorde idag.

Startade efter 5-10 sekunder på startmotorn i -10 grader, en del dieselstinkande vitgrå rök i början men efter 45-60 sekunder på lite förhöjd tomgång så var allt som det borde. Motorn var fortfarande sig lik, vridstark på låga varv, inga konstigheter att köra inne på gården, men när man kommer ut på lite öppnare område så vill den verkligen inte varva. När man trycker gasen i botten så växer varvtalet långsmt och när man kommer upp i kanske 2500-3000 (har ingen varvräknare) så börjar det sota rejält ur avgasröret, och vid pedalsläpp så motorbromsar hon kraftigt.
Vill verkligen inte arbeta men är otroligt seglivad på lågvarv.

Ska riva dän spridarna nästa helg och lämna in på renovering.
av osla
#1293791
känns nästan mer som fel tändning/timing på pumpen. knackar den onormalt mycket eller går den tyst/lent? känns konstigt att spridarna bara tvär ger upp så den börjar gå så dåligt, känns lättare till hands att pump remmen kuggat över då det hände plötsligt
av binary
#1293810
Det har jag inte ens tänkt på, ni kan ha rätt i det! Skulle kunna förklara varför den motorbromsar så in åt helvete och inte vill varva, men går bra på tomgång.

På låga varv är den len i gången, när man tvingar upp den i varv så låter den inte glad.

Går det att kolla själv?

EDIT:
Som jag förstår det så ska man kolla genom hålet i sprängkåpan så att motorn står noll, och sedan kolla märkningen på remskivan på pumpen så att den också står noll? Om den inte gör det så tar man dän remmen från pumpen och har den i noll samt vrider motorn till sen står i noll?
av osla
#1294085
har inte gjort detta på den här motorn, men grunden i sig är så. men borde finnas den kunskapen om man söker lite, är ju inte ovanligt på dom motorerna. en tanke till jag fick är om det kan finnas något spjäll i insuget som inte öppnar så den inte får luft på varv, det kan förklara varför den börjar sota vid lite varv. vissa mb dieslar från dessa år har såna spjäll i insuget/luftburken bakom filtret

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]