Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frittezero
#1282903
Allt började med att jag en kväll drog ut med volvo:n, startade superenkelt. Allt funkade precis som det skulle, men cirka 500m innan mitt hus varvade jag den lite sen plötsligt tvärdog den. Precis som att bensinen tog slut. Stod sedan i 2timmar med starthjälp, choke:a fullt, testade startgas, vägrade tända.

Prövade montera loss tändstiften och de såg riktigt torra ut, så jag gissade skit i förgasare? Membranet i förgasare? (Soppa från bensinslangen sprutar så inget fel där)

Gnista finns, fördelare/brytare (halvkassa) men den borde åtminstone tända till?

B230A, Fördelare(B23A)
Strömberg 175CD

All hjälp sökes då jag letat som en tosing!
#1282912
Kamremmen hoppat några kuggar?? Lätt hänt när den blir gammal och aldrig är "eftersträckt" Hade den varit av hade det inte varit någon gnista (rotorn i fördelaren hade stått still)
#1282915
lennarte skrev:Kamremmen hoppat några kuggar?? Lätt hänt när den blir gammal och aldrig är "eftersträckt" Hade den varit av hade det inte varit någon gnista (rotorn i fördelaren hade stått still)
Har försökt kolla det, lyfte fördelarlocket och vred kammen med en 17mm nyckel så markeringarna låg motvarandra, dvs kamaxelns punkt mot punkten i blocket. Kollade då fördelaren och det såg väldigt rätt ut?

Blir tokig på vad det kan vara. Allt hände efter jag varvade den, kan det möjligtvis ha övervarvat? Isf finns det några symptom på det?
#1282945
Det är inte rätt att göra så, vrider du runt vevaxeln med remskivan kan du skada remskivan. Den är i 2 delar som är vulkade ihop med gummi mellan sig och det kan släppa i vulkningen
Du ska dra runt motorn (alltid) med en hylsa på vevaxelmuttern i mitten på vevaxelremskivan tills märket på remskivan (ett streck) står mot 0-märket på kåpan. Om du då har borta fördelarlocket så ska rotorn peka (ungefär) rakt frammåt eller rakt bakåt och märket på kamaxeln ska stå mot märket på skyddet bakom. Eller 180° nedåt. Står det nedåt så vrider du ett varv till så ska alla märken stämma. Vevaxelmärket på 0-märket, kamaxelhjulet mot märket bakom, fördelarhjulet (om du har hela kåpan borta) ska ha ett märke som pekar " kl 3" och rotorn ska peka på ett märke i kanten på fördelaren (i närheten av där kabeln till brytarna sitter)
#1283117
Kammen såg ut att ligga rätt, tyvärr gick vevaxeldrevets kil åthelvete när jag lossa det. Så får införskaffa mig det nu :bored:

Får bli nya brytare och lägga om kammen och nolla motorn och se vad som händer :P

Finns det några tips på hur man gör och ska göra när man nollar motorn?
av Arne
#1283139
Åk på skroten och försök få tag på en fördelare, tändmodul med fästplatta i aluminium, tändspole och kabelsats från en B200A/B230A istället, det kostar ett par hundringar. Du får aldrig en B230A att gå riktigt bra med en B21 fördelare, de har olika tändkurvor.
#1283156
Frittezero skrev:Finns det några tips på hur man gör och ska göra när man nollar motorn?
Det är som jag skrev ovan. Dock var jag lite fel med märket i strömfördelaren, det sitter mot armen för vakuumdosans fastsättning. Inte kabeln till brytarna. Här är en bild på hur märkningarna är, och du, sätt aldrig i en gammal rem. Tänk också på att du måste "lägga över" märkningen på remmens vevaxelmärkning för det ska stämma (se bilden). Innan du tar bort remmen så trycker du ihop spännaren och sätter en spik i hålet som syns då i hållaren till fjädern, så blir monteringen av nya remmen lättare
kamrem B230.jpg
kamrem B230.jpg (49.31 KiB) Visad 1335 gånger
#1285766
Börjar väl med det positiva, jag har fått igång den nu. Det var brytaren som var felet.
Köpte ny och ställde den rätt. Så nu startar den.

Nu till det sämre negativa,,, innan jag fått igång den märkte jag att helt plötsligt var oljan slut, fyllde på ny men skadan var redan skedd.
Detta har medfört till vevlagerras. Motorn för ett fruktansvärt knackande, ett riktigt metalliskt sådant dessutom. Skrammlar oregelbundet som något är obalans. Värst låter det på tomgång. Det blir tyvärr skroten för denna B230A. Har fått tag på en B230F eller B230FT ifrån 740. Det positiva är att 240:n redan är moddad för 740 fördelare och breddad i kupéväggen.

Tyvärr slutar det inte alltid gott, men nu vet jag iaf!
#1285774
Om du inte märkt något "knack" i motorn senast du körde, så kan det inte vara ett vevlaver som "pajat" medan du försökt få igång den. Dessutom brukar motorn vara tyst när den är kall och knacket kommer "smygande" när oljan blir varm. Och då låta mer på varv (och belastning) än på tomgång. Har du fått ihop det rätt vid vevaxelremskivan?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1286620
har hänt tidigare att en startmotor lossnat lite så de skramlar eller svänghjulet/koppling som brukar låta illa om skruvarna inte fått rätt moment.

jag har kört mer än 3st 230 helt tom på olja och vet inte hur länge jag kört med tomt tråg. visst har de börjat klappra och låta illa och man blir som inte glad när kolvbultarna väsnas och lagren knackar hela tiden. men de har oftast gått bra tills jag fått tag på en ny motor och bytt, så man skiter i om de finns någon olja eller inte och bara gasar på (mest för att de spelar ingen roll om det blir haveri) för att få upp nån fart. Senast vet jag inte hur länge jag körde med spunna vev och ramlager. men säkert en vecka. lite trött och tjurstartad ibland bara.

Den här går fortfarande i en isbil och stubbåker-race på fullvarv lite titt som tätt. 5året är den inne på. låter värre nu än på filmen men den ger nog inte upp än på ett bra tag.
Gissar att det är kolvbultarna som låter mest i filmen men det är även i toppen och lite lätt ramlager.


Kanske inte jättehjälp men du kanske har något mer att gå på.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]