Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1280264
Ojämn tomgång på min 245 har egentligen inte märkt av de på annat sätt än pulserande lysen, märkte de egentligen inte förrän jag öppnade motorhuven att tomgången är som pulserande inte så att de sänker varven mycket just så de är märkbart. Vet att tändstift inte är bytt på bilen på ett tag kan ju vara de eller tändkablar men får försöka mäta dessa när jag nu blir kvitt förkylningen. Inge kul stå ute i regnet och arbeta.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1280673
Kolla med varv och voltmätare så du har något att "gå på". Tomgångsvartalet ska vara c:a 800 varv och batteri spänningen minst 13,5V. Gärna (helst) omkring 14V
av hejpådig7777Volvo
#1282729
Har du Biltemas laddningsregulator i generatorn? Jag vet att den är sämre och kan göra så att ljuset svajar lite. Annars kan ojämn tomgång bero på att bränslefiltret är igensatt. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av taipen
#1284088
Vet inte om jag har biltemas laddningsregultot i generatorn får kolla de, bränsle filter bör jag nog byta i vilket fall som helst för jag vet inte när de är bytt sist men jag ska kolla upp detta, tackar för tipsen.
av hejpådig7777Volvo
#1288073
Bra, du behöver två blocknycklar storlek 22 och 27 för att klara jobbet. Konsten är att inte ha sönder det lilla röret mellan bränslepumpen och bränslefiltret. Sedan gäller det att tänka i vilken ordning man ska dra, när man ska ha dit det nya filtret. Köp inte på Biltema. Om bränslefiltret är dåligt gjort, så kommer både reläet och bränslepumpen gå sönder. Mvh Tobias

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]