Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1279756
Har litet problem som egentligen inte märks när man kör, men på tomgång så ser man att lysena svajar lite i styrka och syns även i instrumentbelysningen som blir pulserande om man säger så. Tomgången verkar helt ok svajar inte det minsta.
av Rådlös
#1279799
Menar du att ljusstyrkan följer gaspedalen på tomgång och lite uppåt i varven?
I så fall kan du byta batteri. Om du vill vara säker så kolla det här:

Bildimg]
Bilagor
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 2211 gånger
av Nallepuff
#1279836
Lol jag har samma sak men bara instrumentbelysningen, och spelar ingen roll på vilket varvtal, den pulserar likadant hela tiden bilen är igång :P
Användarvisningsbild
av taipen
#1280056
Okej ska ta och kolla upp batteriet, och de är bara på tomgång jag upplever pulserandet inte vid körning då upplever jag inget pulserande men jag ska ta och mäta batteriet nu.
Användarvisningsbild
av taipen
#1280073
Har varit ute och kollat laddning och batteri och inga fel hittade snarare var de riktigt bra, däremot måst jag kanske ändra rubriken till svajande tomgång. Märks inte när man sitter inne i bilen men när jag öppnade motorhuven och stod utanför så märker man att tomgången svajar eller pulserar, de är knappt märkbart innan man öppnar motorhuven och lyssnar.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1287721
Jag har samma sak på min 245 -90. Alla lampor flimrar när bilen går på tomgång.
av hejpådig7777Volvo
#1288077
Det kan vara laddningsregulatorn i generatorn som är dålig. Den har som uppgift att se till att spänningen håller 12 volt i elsystemet. Har du Biltemas laddningsregulator, så kan den svaja även fast den är ny. Byt den då och köp på Mekonomen, Meca eller Autoexperten. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av taipen
#1290319
Vet inte om de är biltemas har inte monterat den själv men däremot har jag biltemas styrenhet för tändning. Kollade laddnings regulatorn men kan inte säga att de skulle vara biltemas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1290518
Om du är "rädd" för att det är Biltemas regulator i, lär du inte kunna köpa någon annan heller. Biltema har aldrig tillverkat något, så risken är väldigt stor att du får samma fabrikat någon annanstans också. Om det inte står ett Bosch nummer förstås. Ett Bosch nummer består av 10 siffror och ser ut typ så här : 9 190 087 027. Denna är inte till en Volvo, men det är en är ett exempel på hur ett Bosch nummer se ut
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]