Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1279545
Hej
Jag har en fråga Ang K - Sprit i bensin tanken vid varje Fulltankning under vinter halvåret........Behövs det verkligen ??? Jag har hört en massa olika teorier & en massa olika versioner Ang det här genom åren........ Så jag måste passa på att fråga nu & min motor är en B230F med elektronisk insprutning......

Tack på förhand

Mvh Peter

Skickat från min F8131 via Tapatalk

#1279550
Vanlig bensin innehåller ju 5 - 7 % etanol. 10% i bl.a Finland och Frankrike. Därför kan det anses som överflödigt att tillsätta mer etanol. K-sprit är en blandning av etanol och isopropylalkohol. Det senare är ganska likt etanol kemiskt sett, men med den skillnaden att det är inte drickbart som etanol är. På det viset innehåller K-spriten kräkmedel som reglerna förutsäger.
Nu kan man naturligtvis fundera om man har råkat tanka bensin från gamla dunkar och andra bränslebehållare, skrotbilar och annat tvivelaktigt. Då kanske man vill gardera sig lite extra om det skulle finnas en teoretisk risk för vatten i den suspekta bensinen. Och visst K-sprit fungerar i sammanhanget, men vad kostar det? 100 kr litern? E85 som är 85% ren etanol kostar 10,50 kr litern. Och där kan du vara generös med blandningen. Din motor klarar att reglera och hålla Lambda 1 på 30% etanol i bensinen och säkert mer ändå. Men något som skulle kallas E30 om det fanns på pump klarar din bil utan vidare. Och i så måttlig blandning märker du inte ett skvatt av köldstartproblem eller ökad bränsleförbrukning. Det enda som märks är att du får pengar över varje gång du har tankat.
Jag har mer än 5 års erfarenhet av att köra så med 30% blandning i en Volvo 245 -92. Och jag lovar dig Det kommer inte att ens bli någon antydan till ändrade utsläppsvärden vid besiktningen.
I sammanhanget kan påpekas att etanol brinner med en vatteninblandning neråt 80 - 85%. Etanol tål alltså 15 - 20% vatten och brinner ändå.
#1279618
Rådlös skrev:Vanlig bensin innehåller ju 5 - 7 % etanol. 10% i bl.a Finland och Frankrike. Därför kan det anses som överflödigt att tillsätta mer etanol. K-sprit är en blandning av etanol och isopropylalkohol. Det senare är ganska likt etanol kemiskt sett, men med den skillnaden att det är inte drickbart som etanol är. På det viset innehåller K-spriten kräkmedel som reglerna förutsäger.
Nu kan man naturligtvis fundera om man har råkat tanka bensin från gamla dunkar och andra bränslebehållare, skrotbilar och annat tvivelaktigt. Då kanske man vill gardera sig lite extra om det skulle finnas en teoretisk risk för vatten i den suspekta bensinen. Och visst K-sprit fungerar i sammanhanget, men vad kostar det? 100 kr litern? E85 som är 85% ren etanol kostar 10,50 kr litern. Och där kan du vara generös med blandningen. Din motor klarar att reglera och hålla Lambda 1 på 30% etanol i bensinen och säkert mer ändå. Men något som skulle kallas E30 om det fanns på pump klarar din bil utan vidare. Och i så måttlig blandning märker du inte ett skvatt av köldstartproblem eller ökad bränsleförbrukning. Det enda som märks är att du får pengar över varje gång du har tankat.
Jag har mer än 5 års erfarenhet av att köra så med 30% blandning i en Volvo 245 -92. Och jag lovar dig Det kommer inte att ens bli någon antydan till ändrade utsläppsvärden vid besiktningen.
I sammanhanget kan påpekas att etanol brinner med en vatteninblandning neråt 80 - 85%. Etanol tål alltså 15 - 20% vatten och brinner ändå.
Okej så om vanlig bensin innehåller 5 - 7 % etanol då kan jag ju strunta i K - Spriten när jag tankar bilen Eller ???

Skickat från min F8131 via Tapatalk

#1280485
lennarte skrev:Har du ett fungerande förvärmningssysten (slangen mellan grenröret och luftfiltret) är du "helgarderad" :-D
Ja det har jag men den är trasig på sina ställen så det är dax att investera i en ny slang bit......någon som vet vilken dimension den har BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]