Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nallepuff
#1278632
Hejsan, tomgångsproblem. Kall motor 800ish rpm , varm motor 2000 ish rpm.
Hittar inga läckage (2 burkar startgas) , nya packningar på insuget, tempgivare, topp.
Startar bra, går fint, men tomgången så helvetes hög varm. Tomgångsmotorn rengjord, testat nypa slangarna
utan resultat. Någon som har tips eller ideer?

Får även 1-2-1 (fel på signal LMM) som felkod på Lh 2.4 tror dock det är kontakten. resettar jag kan den gå 2 dagar innan lampan tänds igen.
#1278663
Jag har en Volvo 945:a -91 som tomgången varit lika hög som på din ibland. Även gått ner lågt till 500 varv/minut. Sedan jag bytte tomgångsregulatorn, så har den gått jämnt och fint på tomgången, cirka 750 varv/minut. Köpte den på skroten. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1278723
Du kan kolla funktionen på tomgångsmotorn via diagnostikboxen, diagnosfunktion 3
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Hx9ofLcTGU
Du har en del slangar med vakuum i på din motor som kan läcka, har du AC eller ECC är hela ventilationssystem drivet av vakuum. Då finns en vakuumtank under/bakom främre stötfångaren och en 3/8" (c:a 10 mm invändig). D.v.s samma som till bromsservon (som också kan läcka), vanligast är nog att slangen till vevhusventilationen har hoppat av eller murknat sönder. Sitter på undersidan av insuget, strax bakom spjällhuset. Om du klämmer ihop en av slangarn till eller från tomgångsmotorn (klämmer ihop den helt) så ska motorn stanna, eller i alla fall gå ner ordentligt i varv 3 - 400 varv. Gör den inte det så får motorn in luft någon annanstans
Du får ta bort "s" I https så funkar länken
av Nallepuff
#1278764
Tack för det Lennart, ska kolla upp det, Har AC men som vanligt blåser den fesljummet :P .Kollat det mesta i slangväg, men kan ju missat nån, e ju en hel del överallt. Ska även diagnostesta tomgångsmotorn.

Vad jag inte riktigt fattar dock, är ju att kall är tomgången helt okej, men varm blir den så hög. Är ju typ tvärs om mot vad den skall göra, höja kall å sänka vid varm motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1278895
Plocka bort en slang i taget och plugga i insuget. Gör detta när motorn är varm. På min var det en plugg i vakuumtanken som spruckit av ålder, men det visste jag inte då. Det kom jag på flera år senare då det går inte att komma åt vakuumtanken utan att plocka bort plasten innanför grillen. När jag kom på att motorn gick på tomgång med den slangen pluggad kapade jag den en bit från insuget och kör så ännu.
av Janne57
#1280105
Hej.
Jag är ny i det här forumet och har en 240-87 med en b230f. Jag har som några fler problem med ett tomgångsvartal som varierar mellan 700 upp till ca.3000 rpm.
Jag har sprayat startgas, gjort rent spjällhuset och tomgångsmotor några ggr och i samband med det justerat spjällägesgivaren, bytt ut tomgångsmotor, bytt spjällhus samt gjorde ny packning.
Felet kvarstår i alla fall. När den är kall går den fint på tomgången men efter någon minut börjar varvtalet variera. Bytte i dag tillbaks till det gamla spjällhuset och efter varmkörning på tomgång en liten stund började motorn öka varvtalet till att bara "rusa", stängde av och gav upp för den här gången.
Jag tror jag har läst de flesta trådar och utgått därifrån om det här fenomenet, men felet kvarstår.
Väldigt tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1280229
Som jag skrev ovan, kläm slangen till eller från tomgångsmotorn (ordentligt tät). Om motor varvet inte (eller mycket lite) ändrar sig så får motorn luft in "vid sidan om" någonstans.
#1288080
Det kan ju vara så att bränslefiltret som sitter under bilen bredvid bränslepumpen är igensatt. Då ska man byta det. Kolla upp om det är bytt. Sen kan insprutarna vara igensatta, så du får fel sprutbild. Använd då den svarta STP i tanken (blandas med 40-60 liter bensin) och gör rent insprutarna ordentligt. Proceduren kan behöva göras om två gånger. Kör till tankmätaren är inne på rött, så du utnyttjar reningen maximalt. Bra om du kan köra längre sträckor med rengöringen. Mvh Tobias
#1312578
Orsaken till hög tomgång kan också vara att gasspjällgivaren är trasig och inte kan skicka några signaler till styrboxen. Den är inte svår att byta. Den kan också bara sitta på ett sätt, så man behöver inte markera den. I gör-det-självboken till Volvo 940 (som har samma tänd- och bränslesystem som de sena 240), så står det klart att hög tomgång beror på felaktiga signaler från gasspjällgivaren. Mvh Tobias

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]