Sida 1 av 1

88:a med kat och hög CO-halt på tomgång.

Postat: fre 19 okt 2018, 16:24
av Lance
Hej!
Min 88:a med kat och LH 2:2 fortsätter spöka, trots ny LMM och ny tempgivare. På tomhång är CO-halten ca 6%! Ökar man varvet till 2000 sjunker halten till nästan noll.
Tändstiften är fina, helt utan sot. Även efter 10min på tomgång, trots att CO-halten är så hög🙄 Konstigt tycker jag...

Kom gärna med tips ni som har en aning om vad det kan vara!👍

Re: 88:a med kat och hög CO-halt på tomgång.

Postat: lör 20 okt 2018, 09:09
av Frrla
Mät lamdasonden om den reglerar som den ska. Om inte så prova gör rent och mät igen.

Re: 88:a med kat och hög CO-halt på tomgång.

Postat: ons 24 okt 2018, 08:42
av lennarte
Läck på grenrörs eller insugs packning???? Sitter lambdasonden i grenröret eller i främre avgasrör på denna modell? Kommer inte ihåg, sitter den i främre avgasrör är packningen mellan grenrör och främre avgasrör en "stark kandidat"

Re: 88:a med kat och hög CO-halt på tomgång.

Postat: ons 24 okt 2018, 09:34
av errim
Lambdasonden sitter på grenröret. Kanske är den kass? Lambdasonden är samma som till LH 2.4, men den har lång kabel (1,75 m).
Om motorn går bra stiften ser bra ut och förbrukningen är normal så kan det vara katalysatorn som gett upp.
Jag köpte ny katalysator till min -88A för ca 1300 kr. Sen var avgaserna bra.
Mvh, Bengt

Re: 88:a med kat och hög CO-halt på tomgång.

Postat: lör 24 nov 2018, 21:55
av hejpådig7777Volvo
Har du mätt motståndet i tändkablarna. Är det över 10000 Ohm, så ska de bytas. Kolla också metallbitarna i fördelarlocket om de är slitna. Köp inte på Biltema. Det är dålig kvalité. En annan teori om saken är att kolvringarna kan vara utslitna om det har slarvats med oljebytena under åren. Då har du dålig kompression. Mvh Tobias