Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1274244
Jag inleder med att jag inte hittar min gamla tråd om detta.

Har också fått fingrarna ur och bytte elementet och limmade på tvättsvampar runt om som jag friserade ner till någon cm eller så i tjocklek.

Jobbet tog ca en timme klappat och klart kör vidare hej å hå vart kanonvärme i bilen igen.

Hur gjorde jag?
Bort med sidokåpa och isoleringen ovanför pedalerna.
Fram med biltemas fetaste luftdremmel med en sliten kapskiva till rondellen och körde loss metallen som sitter till värmekranen och i paketet.
Detta efter jag klämt av och lossat slangarna in i bilen.
Sen kapade jag loss i plasten runt värmeelement och drog ut det helt enkelt.
I med de nya och pl400 i massor så var saken biff.
Lite trångt och fiddilifiddel, men de var ingen större sak.

Nu lär rutorna garanterat tina av i 35 minusgrader. De gjorde dom inte i vintras då de var - 10..... 😊
av Falconblå
#1275249
Jag gjorde likadant i förra 240. Dock blev det fel så hela vita behållaren blev skrot så köpte ett komplett, där fläkten var sönder så böt den och smällde dit allt. Väl på plats upptäckte jag att värmeväxlarn/kylaren inne i vita behållaren var igentäppt då gubben jag köpte den av hade haft den på vindan i 10 år.

Så orkade inte ta ner allt igen. Så provade på allt möjligt, Blev aldrig bra, sålde den billigt och sen har jag lovat mig själv att aldrig någonsin köpa en gammal bil. Inte för bruksbil iallafall, isåfall för hobby.men fan inte som daglig brukning.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1275309
Ja de va ju otur för dig eller tur för mig då. 😐
Gamla bilar behöver helt klart mer kärlek och ju äldre de blir så kan såklart fler typer av fel uppstå.
Tänkte dela med mig iaf om någon inte ser sista utvägen för sin gamla maskin och kanske tvingas göra något de ångrar. Ja menar att paketet kanske måste ut iaf och ett bättre begagnat kanske redan finns, då kan man ju prova eller nödgöra detta tills man får tid att göra det ordentligt.
På denna bilen jag gjort blir det en permanent lösning tills bilen är slut i övrigt eller eventuellt fixas iordning till ett bättre skick. Då har den iaf vart bruksduglig så länge :)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]