Sida 1 av 1

svagt lysande varningslampor (Volvo 244DL B21A 1983 )

Postat: ons 03 okt 2018, 18:33
av ptr51
Hej!

Igår började lamporna för batteri, broms och p-broms att lysa svagt. De lyser svagare om man varvar upp motorn.

Har bytt laddregulatorn idag men det gjorde ingen skillnad.

Har varit på alla jord kontakter jag hittat och lossat+borstat+sprayat. Ingen skillnad.

Har läst att kabeln mellan generatorns D+ och lampan kan va dålig, men den kabeln blir direkt efter generatorn begravd i en inplastad kabeldragning och försvinner nånstans under motorn. Nå tips på hur man testar den?

Om jag mäter batteriets volt med bilen avstängd får jag ca 12.6 volt.
Om jag mäter på tomgång får jag ca 12.3 volt.
Dock går volten upp om jag varvar motorn.

Är de volten ok om man mäter på batteripolen? Läste nånstans att de står att volten ska va högre med motorn igång? Stämmer det?

Vad kan vara felet? Jag blir tokig. :(

Re: svagt lysande varningslampor (Volvo 244DL B21A 1983 )

Postat: ons 03 okt 2018, 22:08
av sicnarf
Generatorn laddar dåligt. Slut! Tomgångs laddning ska var 14 minst.

Re: svagt lysande varningslampor (Volvo 244DL B21A 1983 )

Postat: ons 03 okt 2018, 23:44
av ptr51
sicnarf skrev: ons 03 okt 2018, 22:08 Generatorn laddar dåligt. Slut! Tomgångs laddning ska var 14 minst.

Ok men gäller 14 volt även om man mäter på batteripolerna? Är inte det om man lyckas mäda på generatorns D+?

mvh

Re: svagt lysande varningslampor (Volvo 244DL B21A 1983 )

Postat: tor 04 okt 2018, 07:55
av lennarte
Med motorn på tomgång ska du ha mellan c:a 13,5 och 14,2V på batteriet. Över eller under är något fel. Du mäter direkt på batteripolerna. D+ (den klena röda kabeln på generatorn) ska du inte mäta på, det är bara "magnetiseringsström" på den. Den grova röda kabeln (B+) som är fäst med mutter är utgående ström från generatorn. Där ska det vara samma V som på batteriet och på den jättegrova kabeln på startmotorn. På Volvo går oftast B+ direkt till startmotorn som är kopplad med batteriet med denna jättegrova kabel. Är det inte samma V på dessa 3 ställen är det dålig kontakt någonstans, oftast på batteripolerna. Lossa, rengör, fetta in och spänn fast ordentligt och mät igen. Det ska även sitta en blå kabel mellan generator och motorblocket för att jorda generatorn som ofta är gummi upphängd.
Du kanske ska börja med att kolla kilremmarna som driver generatorn, dom ska vara ordentligt spända och inte ligga för långt ner i remskivorna. Ofta "skriker" det om remmarna när dom slirar men är dom ordentligt slitna så skriker det inte längre

Re: svagt lysande varningslampor (Volvo 244DL B21A 1983 )

Postat: lör 06 okt 2018, 14:01
av ptr51
Nu funkar det.

Remmarna är ganska nya och spända. Jag gjorde mätningarna du föreslog lennarte och allt såg bra ut. Så jag köpte en beg generator på skroten och satte i och då slutade lamporna nysa.


Dock visade sig en del andra problem efter nya generatorn installerats. Men jag gör en ny tråd om det.


Tack så mycket för er hjälp!