Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1272145
Hej och hå, ja då har man blivit med 240 igen, i denna fanns en bensinvärmare som dessutom fungerar, vad jag egentligen är ute efter är en manual eller liknande för klockan till värmaren. Har testat men får inte riktigt till hur den fungerar annat än direkt start. Tacksam för svar då jag försökt ställa in tid men inte får till detta .
Användarvisningsbild
av taipen
#1273834
Fixar bild på tidur till helgen den heter Volvo flygmotor 091b en silver grej ser ut som en termos
av Rådlös
#1273904
OK! Det säger lite mer. Tiduret finns i fyra varianter vill jag minnas. Troligen kan du ställa in två tider. T.ex en på morgonen när du skall till jobbet och en på eftermiddagen när du skall åka hem. Om jag minns rätt så satt morgonknapparna till vänster och kvällsknapparna till höger. Och med en längst till vänster ställde man in timmarna och den intill ställde man in minuter. Det kan ju vara så att man alltid åker iväg t.ex 06:45. Då vill man utnyttja varje minut med värmardrift. Och du fick bekräftat inställd tid i displayen. Om jag inte minns ännu mera fel så låg inställningen kvar för varje dag. Så om du har regelbundna vanor behöver du inte ställa in så mycket mer. Möjligen för skiftet sommar och vintertid? Och glöm inte att ställa värmereglaget på max värme när du lämnar bilen.
Kolla om du har en termostat under passagerarstolen. Den stänger av kupéfläkten om det blir t.ex över 22° C i kupén. Det sparar lite på batteriet. Jag hade en sådan termostat, men det finns debattörer som förnekar att den har funnits. Naturligtvis startar den fläkten igen när temperaturen sjunker något.
Det har funnits dokumentation om din värmare och tiduren här på forumet. Men länkarna fungerar inte längre. Någon moderator borde leta upp inläggen och göra dom tillgängliga igen.

Ett tillägg: Värmaren heter mycket riktigt Volvo Flygmotor, men när Volvo styckades upp vid Fordköpet så såldes värmartillverkningen till Ebersprächer någon gång i början på 2000-talet. Så om du behöver service eller support skall du vända dig till Ebersprächer. Om jag inte har missförstått så finns dom i Volvo Flygmotors gamla lokaler i Trollhättan. Och en liten kuriositet. Volvo Flygmotor var även stora på värmare till fritidsbåtar. Det var i princip samma värmare som till bilarna, möjligen mariniserade? Men dom hette Ardic som båtvärmare. Några tidiga bilvärmare hette också Ardic. Men det är alltså samma produkt.
Användarvisningsbild
av taipen
#1274549
Jo den har några knappar ja, en direktare sen h och m samt t1 och t2 ska då testa ställa in t1 och t2 för att se om jag får till de, tackar för informationen
av Rådlös
#1274568
När du skriver T1 och T2 så inser jag att jag minns lite fel! T1 är morgontiden och T2 är eftermiddagstiden. Dom två vänstra är timmar (H) och minuter (min). Och den röda är direktstart (eller stopp om det är aktuellt) Det är mer än 15 år sedan jag körde min värmare regelbundet. Numera har jag en annan bil.

Du vet väl om att när du bara testkör, så skall du låta värmaren gå omkring 10 minuter eller lite mer innan du stänger av den. Om man inte gör så och provkör flera gånger, då kommer värmaren att sota igen till slut och den går inte alls.

Ibland kommer frågan om man kan köra en värmare på E85. Det går utmärkt eller t.o.m bättre då etanol sotar betydligt mindre än vad bensin gör.
Användarvisningsbild
av taipen
#1274851
Okej!

Tackar mycket bra information hittad ingen termostat under passagerarstolen, men jag lär nog bara använda bensinvärmaren när man är på hockey för den är även begåvad med motorvärmar och kupevärmar uttag :-)

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]