- tis 09 okt 2018, 23:15
#1273904
OK! Det säger lite mer. Tiduret finns i fyra varianter vill jag minnas. Troligen kan du ställa in två tider. T.ex en på morgonen när du skall till jobbet och en på eftermiddagen när du skall åka hem. Om jag minns rätt så satt morgonknapparna till vänster och kvällsknapparna till höger. Och med en längst till vänster ställde man in timmarna och den intill ställde man in minuter. Det kan ju vara så att man alltid åker iväg t.ex 06:45. Då vill man utnyttja varje minut med värmardrift. Och du fick bekräftat inställd tid i displayen. Om jag inte minns ännu mera fel så låg inställningen kvar för varje dag. Så om du har regelbundna vanor behöver du inte ställa in så mycket mer. Möjligen för skiftet sommar och vintertid? Och glöm inte att ställa värmereglaget på max värme när du lämnar bilen.
Kolla om du har en termostat under passagerarstolen. Den stänger av kupéfläkten om det blir t.ex över 22° C i kupén. Det sparar lite på batteriet. Jag hade en sådan termostat, men det finns debattörer som förnekar att den har funnits. Naturligtvis startar den fläkten igen när temperaturen sjunker något.
Det har funnits dokumentation om din värmare och tiduren här på forumet. Men länkarna fungerar inte längre. Någon moderator borde leta upp inläggen och göra dom tillgängliga igen.
Ett tillägg: Värmaren heter mycket riktigt Volvo Flygmotor, men när Volvo styckades upp vid Fordköpet så såldes värmartillverkningen till Ebersprächer någon gång i början på 2000-talet. Så om du behöver service eller support skall du vända dig till Ebersprächer. Om jag inte har missförstått så finns dom i Volvo Flygmotors gamla lokaler i Trollhättan. Och en liten kuriositet. Volvo Flygmotor var även stora på värmare till fritidsbåtar. Det var i princip samma värmare som till bilarna, möjligen mariniserade? Men dom hette Ardic som båtvärmare. Några tidiga bilvärmare hette också Ardic. Men det är alltså samma produkt.