Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1272200
"K" i K-motor står ju egentligen för det speciella topplock som inte har något förbränningsrum, förbränningsrummet är istället i kolvarna. Därför finns det inte plats för några ventiler som inte är helt stängda. "A" motorn som också har förgasare och som fanns samtidigt har "normalt" topplock.
Angående sträckaren, den är helt mekanisk och behöver inte bytas. Ta bort den och smörj upp den så fungerar den i evighet. Tänk på att innan du tar bort remmen så lossar du muttern som håller sträckrullen och tryck tillbaka den då "kommer det fram" ett litet hål i stången under fjädern som du kan sätta i en spik. Då spärrar du fjädern och kan ta bort hela sträckaren. Glöm bara inte att ta bort spiken när du är färdig
B234F motorn har ventiler i vinkel mot kolvarna (den motorn har dubbla kamaxlar), därför tar dom i när remmen går av.
"Dom andra" remmarna ska du ju ändå ta bort och p-boxarna är lätta att byta, du får givetvis skruva bort kamaxel och fördelarhjulet. Vevaxelremskivan är ju ändå borta för att kunna byta kamremmen
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Ahlgrenen
#1272202
Gött! Tack för era svar.
Jag tänkte precis lägga en beställning.. Tänkte även byta drivremmar/multiremmar/kilremmar vad det nu kallas..

Men det sitter ju två remmar "framför" kamremmen. Någon som vet om dem är exakt lika? Dvs om det är två likadana remmar jag bör köpa?

På mister auto och de flesta andra sajterna finns endast en kategori, som här. Flerspårsrem:

https://www.mister-auto.se/drivrem/volv ... _g305.html

Hur vet man vilken man bör ha, och återigen är det två likadana remmar som det ska vara?
Så mycket vet jag ju att jag inte har varken AC eller styrservo, så en del remmar går ju bort.

Tack återigen för era svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1272205
På en del Volvo sitter 2 remmar parallellt mellan vevaxelremskiva, generator och vattenpump (fläkten) och dom är samma. Skulle du haft servostyrningen eller AC så är det ibland bara en rem till generatorn
Användarvisningsbild
av lennarte
#1272258
Enligt samma sida lite längre ner (Continental) står det att 925 mm skall vara till generatorn. Modeller med servostyrning ska ha 940 mm och modeller med AC ska ha en med 864 mm längd. Är det både AC och servo är det (förmodligen) en 1000 mm rem På min 745-a t.ex är där en längre rem till generatorn (1957 mm, sitter högt upp på vänster sida) och 2 remmar (1180 mm) som båda driver AC och servopump. Annars är det vanligt att generatorn sitter lågt på höger sida och servopump och/eller AC på vänster sida. Det finns under åren alla varianter du kan tänka dig. Gör ett streck på den gamla remmen och mät med måttband längden och minska med 10 mm så är det ganska rätt mått
av Ahlgrenen
#1272266
Tack för ditt svar . Jag har varken servo eller ac men det är ju två remmar.
Troligen till generator och vattenpump.

Är båda samma längd tro ?
av Ahlgrenen
#1272289
Om det syns så står det 9,5×913.
Är verkligen 925mm remmen rätt då?

Tack på förhand!
Bilagor
20181002_171555.jpg
20181002_171555.jpg (506.51 KiB) Visad 688 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1272320
Har du en båtmotor i din bil???
Skämt åsido, Volvos original nummer (966907) är en rem som sitter (t.ex) på en Volvo Penta MD17 (dieselmotor). Det är så att alla tillverkare har inte alla storlekar som finns och just original remmar kan ha lite udda dimensioner (t.ex Volvo kan ju beställa ett par tusen remmar av en viss storlek av en tillverkare) bara för att kunna ta ordentligt betalt för den (Pris: 312,50 SEK inkl. moms. Jag tror alldeles säkert att du har 6 mm att justera (halva omkretsen) vid generatorn, det brukar vara någon cm justermån.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]