Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vipera
#1270707
Efter ett längre uppehåll utan volvo köpte jag mig idag en 244 -80, med D24 :) En kanon bil på alla sätt och min tanke är att fixa till och renovera löpande samtidigt som jag njuter av detta fantastiska vagn.

Nu till "problemet", jag skulle vilja kolla upp bilen i minsta detalj för att se hur den är bygg, i vilket specifikation mm. och då har jag sett att för 200-serien finns TVÅ brickor med info. i motorrummet, dels den stora/VIN på höger fjädertorn och dels en framför kylaren. Men det ser ut som att det har suttit en liten bricka även vid vänster fjädertorn!? Det är iaf. två hål kvar där..? Eller har det varit något annat?

Jag har googlat runt i någon timme på det här och det verkar som att vissa tidiga modeller har en bricka på vänster sida men att de bilarna INTE har en bricka framför kylaren istället? Var det så att volvo runt -80/81 flyttade en bricka från vänstersida fram till kylarplåten? Vad är det för information/nummer man kan utläsa där?

Kollar man runt på webben hittar man bara info. om den större/VINbrickan (t.ex: https://www.vlvworld.com/VIN/VIN75-80.htm) men jag skulle gärna vilja veta vad de små brickorna är till för, tacksam för svar! :D
#1270715
Det kanske inte gäller din årsmodell, men vid en besiktning sa en besiktningsman att VIN-koden står på den bakre registreringsskylten, över platsen där skattemärket satt förut och han läste av där. Kolla där. Stämmer koden med dom siffror du har?
#1270734
Du ska skilja på Vin (chassie) nummer och typkod.
På en 80 så är typskylten framför kylaren, och en enklare med chassienummer på höger fjädertorn. På vönster är nog karossnummerbrickan som suttit.
Det du kan få veta via den framför kylaren och på höger torn är typkoden (modell, motor, låda, taklucka, vänster/högerstyrd), chassienummer, färgkod, klädselkod o.s.v. Men ingen utrustning om det är det du är ute efter, då får du kontakta Volvo och kolla om leveransboken finns.

Din typkod borde vara 244-770-3121
#1270735
Glömde, vad menar du med "små brickorna"? Ta kort på vilka du menar.
Vin/chassienummer finns på stora skylten och i bagaget samt instansat i hö dörrstolpe. På en 80 säger det inte mer än modellserie, motor, årsmodell och var den är gjord samt då själva chassienummret (din borde börja med yv12447A)
På regskylten står alltid chassienummret.
#1270811
Amarace: Information ger flera frågor.

Det här med chassienumret på regskylten har jag inte behövt fundera på så mycket. Jag fick veta av besiktningsmannen att det fanns på regskylten bara för något tiotal år sedan. Men jag kollade nu och där står ju faktiskt bilens tillverkningsdatum också. Jag tolkar det så för det stämmer bra. Den är tillverkad före julhelgen 2007 och registrerad första veckan efter julhelgen 2008. Om det är en annan uppgift så är det en ren händelse att det ligger så nära ihop i tiden.
Hur länge har uppgifterna funnits där på regskylten?
Eftersom jag inte har varit medveten om det eller haft något behov av det tidigare så har jag inte heller sökt någon information på det. Men nu när jag ser det blir jag ju mer nyfiken. Och det kommer ju ibland frågor här på forumet om bilars ålder och identitet. Detta kanske är en uppgift att sprida ut till allmän kännedom. Att du vet det förvånar inte. Du har ju hela bibliotek till förfogande. ;-) Men jag tänker på det uppväxande släktet som skall köpa sin första bil. Där behövs ju all information som går att få på tillgängliga vägar.
#1270813
Tack för svar!

Precis som någon skrev här är den lilla brickan karossnummerbrickan och den kan sitta på två ställen, antingen framför kylaren eller på vänster fjädertorn. Se: http://www.240.se/litteratur/tp30176_11.pdf

På min bil saknas den alltså inte utan den sitter bara framförkylaren istället för på vänster fjädertorn.
Bilagor
sk_b.JPG
sk_b.JPG (12.44 KiB) Visad 1609 gånger
#1270815
Amarace skrev:Glömde, vad menar du med "små brickorna"? Ta kort på vilka du menar.
Vin/chassienummer finns på stora skylten och i bagaget samt instansat i hö dörrstolpe. På en 80 säger det inte mer än modellserie, motor, årsmodell och var den är gjord samt då själva chassienummret (din borde börja med yv12447A)
På regskylten står alltid chassienummret.
Tack för svar!
Senast redigerad av 1 vipera, redigerad totalt 0 gånger.
#1270826
Rådlös, datumet på regskylten är när skylten tillverkats :) Chassienummer på regskylten har funnits ända sedan nya skyltarna infördes ~73.

Vipera, du ska ha en till skylt framför kylaren där typkod, färg, klädsel o.s.v. står, tuvärr var den dålig kvalitet så den är ofta oläslig eller borta.
Yv1 i chassienummret står på det instansade på hö A-stolpe, det är enda riktiga pålitliga chassienummret.
#1270972
Amarace skrev:Rådlös, datumet på regskylten är när skylten tillverkats :) Chassienummer på regskylten har funnits ända sedan nya skyltarna infördes ~73.

Vipera, du ska ha en till skylt framför kylaren där typkod, färg, klädsel o.s.v. står, tuvärr var den dålig kvalitet så den är ofta oläslig eller borta.
Yv1 i chassienummret står på det instansade på hö A-stolpe, det är enda riktiga pålitliga chassienummret.
Jo jag hittade den brickan också, men som sagt rätt oläslig :/

Men numret på den bricka som jag fotade "2447Axxxx" kan man inte klura ut nått från?
Senast redigerad av 1 vipera, redigerad totalt 0 gånger.
#1271013
Jo, som jag skrev innan så ser du modell (244), motortyp (7=D24), årsmodell (A=1980), var den är tillverkad (0=Kalmar), resten är själva unika chassienummret.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]