Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1270521
Kloge skrev:http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Har en sån där på GLE:n och den är väll helt ok. å den bilen har väll kostat mig runt 60-70 tusen redan. men till en bil som jag är inne på för under 5 000kr på 3 år känns inte så värt att kosta på ytterligare lika mycket. för ska jag ha fördelaren ska jag ha spolen och tändkalbarna som rekommenderas. tror även de va några stift som man skulle byta till som harmonierade bättre med grejerna samt att man skulle väldigt gärna ha grövre batterikablar osv. så som jag är bara. kör rejset ut om de ska vara :-)

Har en likadan b230a fördelare på ingång som jag ska prova med förhoppningsvis ikväll så får vi se om de händer något nytt.
#1272961
Nu har jag bytt fördelare och det vart lite av en annan motor. känns som "ja så här ska en b23a gå" typ. Dock spikar den till ibland endå. men det får en slurk e85 ta och lösa så kommer den gå riktigt, riktigt finfint sen.
Bytte även tändmodulen och såg att den gamla va sprucken mitt över Bosch-numret typ som ett Y, sen en längre tid tillbaka. Så jag vet inte om det också hade något med saken att göra eller inte.
#1272983
Jag hade en 240 med b23,för länge sedan. Jag fick rådet att montera vatteninsprutning,för att ta bort spikningar. Vilket jag gjorde. Kommer inte ihåg exakt alla detaljer. men skickade in en dusch med vatten,in i förgasaren. Där slangen från luftrenaren sitter på förgasaren. Det blev bättre,men spikade ändå nån gång ibland. Bytte sen till en 245 GLT. Utan spikningar
#1273037
Vatten är ganska effektivt att rensa ut sot-avlagringar och hålla sot borta, vilket förebygger spikningar. e85 har högre oktan och renar samtidigt förbränningsrum mm.

Ska göra en längre sväng med den så han får kämpa på lite och rota ur sig allt sot den byggt upp under alla kortkörningar och flyttar på gården fram å tillbaka när den stått avställd sedan jag sota ur han sist.
Kanske någon har bra tips på gift att hälla i cylindrarna och låta han stå å suga i sig något dygn eller så? :P
Såg även några tokar som satt och matade förgasarn med ATF olja medans de körde. skulle tydligen vara rätt effektivt, och har läst en del att de skulle fungera rätt bra. men man fick inte se nått "före och efter resultat" där heller.
#1275637
Nu har jag sotat och och ställt tändning på 5grader ca. 20liter e85 och 40liter 95. Fick hjälp att ställa förgasaren som behövde lite finlir. Nu går han som en skolad raket, och ett micke grön extraktor på original avgas.
Dags att byta Olja och filter sen är hon redo att ta sig ann vad vintern har att kasta sig över henne. Förutom ett eventuellt kardan som slår och knäcker, eller bakaxeln... 😐 Aja. 3kvarts gas å hög volym på stereon så är de inget 😊

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]