Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269763
Nu kanske jag är känslig. men min gamla pärla går riktigt smutt och fint både på tomgång och när man kör men då vill den spika ganska rejält. ställer jag fram tändningen så den precis inte spikar går den märkbart sämre och de blir som en knuff vid 2 500rpm och den skottar iväg riktigt bra. men då spikar den lite lätt när man drar vagn istället. så här man fram tändningen lite, lite till blir den tyst men man får den där knuffen vid 2 700rpm istället och den hoppar lite på tomgång och är lite orolig i körningen under dessa varv.

Har känt på glapp i axeln till fördelaren och det är minimalt i mitt tycke, den fjädrar tillbaka som den ska och den har fått sin olja.
bytt rotor, lock, kablar å stift med mindre skillnader till det bättre.

Har renoverat förgasaren (pierburg gult lock) med nål, munstycke, membran, rätt olja och packningar.
Nya bränsleslangar, pump och filter.
Oljebyte och kontrollerat kamaxeln. märkningarna är lite udda på motorn då de inte stämmer exakt på remskivan med tändläge. men hade en -85 b230E som var helt ur spel med märkningarna, men den va inga problem att få till.

Det enda är att jag har fördelaren felkuggad så tändföljden på kablarna är flyttad ett steg frammåt. men det är ju rätt tändföljd och allt så det ska väll ändå inte spela någon roll? 1,3,4,2
Fördelaren och motorn är från en -84 med hallgivare 2 kablar och den "stora" tänd-boxen.

Har även gjort en ursotning i förbränningsrummet och det hade effekt av det man kunde se, men den reagerade inte på det nämnvärt mer än lite mer lättstartad och eventuellt lite bättre tomgång.
#1269901
Spikningarna beror ju oftast på att tändläget komer fel i förhållande till varatal, balastning, bränslemängd m.m. Våra "moderna" insprutarna (B200 serien) har ju knacksensor som känner spikningarna och då sänker tändningen. Men, även ökar på bränslemängden (framförallt turbomodellerna) för att förhindra skador. Eftersom du renoverat förgasaren så kanske den är alltför snålt ställt. Nu har jag lite dålig koll på dessa senare modeller på Stromberg/Pierburg men på dom äldre var det väldigt noga att munstycket kom på rätt höjd (man kunde med specialverktyg justera munstycket upp och ner). Senare modeller justerade man nålen, men då var det ju extra viktigt att munstycket hamnade exakt rätt. Och att membranet och trotteln sitter rätt har du säkert koll på. Fördelaren, har den vakuumförställning? Vissa årsmodeller hade "dubbeldosa", alltså den kunde både höja och sänka tändningen med vakuum. Antingen du har enkel eller dubbel så måste det fungera där också. Denna sänker ju tändläget vid belastning, om det fungerar som det ska. Även så kan vikterna och fjädrarna slitas så tändningen ändrar sig för mycker och för tidigt "på varv", detta märker man inte om man bara kollar tändläget på tomgång. Sedan är det ju bensinkvaliten, den är ju inget att skryta med längre. Har du kanske gammal bensin i så fyll på med ny 98 oktan, eller E85. E85 håller 104 oktan om jag minns rätt, men då förutsätter det att förgasaren inte är för snålt ställd
#1269927
Det är en enkel vacuum på den. Tycker att vikter osv ska vara ok när man tittar och drar i den å det rör sig precis som i de andra. Kör 95 i den och körde upp 2tankar nu i september för att vara säker på att det ska vara ok med första gången ca 5L e85. Har även kört i någon gammal karburatorsprit på 1liters flaska.

Har labbat med bränslemängden upp och ner och den har aldrig gått snålt. Som snålast lite mörkare bruna elektroder och svart utan sotbildning runt stiftet.
Förgasaren gick fint i en 230 som den är nu också. Har för mig allt annat är överplockat förutom just fördelaren och boxen.

Ska jag plocka isär fördelaren eller leta ersättare på en gång? Kanske prova med brytarfördelare jag har liggande istället?
Känns nästan som de bara kan vara den som felar och bara jag som inte ser de uppenbara felet i den när jag tänker efter. Men känns ändå skumt.. 😐
#1270194
lennarte skrev:Ska inte B23 motorerna gå på 98 oktan egentligen???
Kopierat från Wikipedia
"B23A - Förgasarmotor (Pierburg horisontalförgasare). 112 hk och 185 Nm i Europa, 106 hk och 179 Nm på övriga marknader. För Europa har den kompressionsförhållande 10,3 och kräver 98 oktan, för andra marknader kompressionsförhållande 9,0 och 93 oktan"
#1270196
Läser detta på wikipedia nu. Har undgått mig helt och hållet!

B23A - Förgasarmotor (Pierburg horisontalförgasare). 112 hk och 185 Nm i Europa, 106 hk och 179 Nm på övriga marknader. För Europa har den kompressionsförhållande 10,3 och kräver 98 oktan, för andra marknader kompressionsförhållande 9,0 och 93 oktan

Står också där att 1984 B23E har samma komp så därav måste den ju vilja ha 98 oktan också. därför min -84 GLT inte ville gå nå bra på tomgång och va lite ryckig å köra på 95.. men min 84 GLE gick som en pärla på 95 och 98 utan att man märkte någon skillnad.....

HAHA vi skrev samma sak nästan samtidigt!
Ska åka ner å tanka i den e85 och köra blandmix i den framöver tills de blir många många minus. ställa ner tändningen i botten så den går riktigt smutt och vara nöjd att den går så fint. sen kan den få ett oljebyta snart också :)
#1270204
Fördelaren får du ju inte rätt tändkurva med då den är till en E-motor, skaffa en från en B230A istället. Eller kör med rätt brytarfördelare. Jag har aldrig haft npgra problem med spikningar och jag kör med 95oktan på alla.
#1270294
Jaså skiljer det på dem så pass? Hur vet du/jag att det är fel fördelare utan bosch nummer?

Motorn jag har i nu och fördelaren satt i en - 84 gl med samma typ av förgasare. Men tog min som va servad.

Jag vet att 230 fick 3 hallgivar kablar och en liten box vid framlyset, men det finns ju flera olika sådana boxar också till 240 och andra till 7 och 940 med och utan turbo osv.

Kan jag prova med en brytarfördelare från b21 då? Borde väll vara samma tänd faser och vikter?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...