- mån 17 sep 2018, 11:03
#1269763
Nu kanske jag är känslig. men min gamla pärla går riktigt smutt och fint både på tomgång och när man kör men då vill den spika ganska rejält. ställer jag fram tändningen så den precis inte spikar går den märkbart sämre och de blir som en knuff vid 2 500rpm och den skottar iväg riktigt bra. men då spikar den lite lätt när man drar vagn istället. så här man fram tändningen lite, lite till blir den tyst men man får den där knuffen vid 2 700rpm istället och den hoppar lite på tomgång och är lite orolig i körningen under dessa varv.
Har känt på glapp i axeln till fördelaren och det är minimalt i mitt tycke, den fjädrar tillbaka som den ska och den har fått sin olja.
bytt rotor, lock, kablar å stift med mindre skillnader till det bättre.
Har renoverat förgasaren (pierburg gult lock) med nål, munstycke, membran, rätt olja och packningar.
Nya bränsleslangar, pump och filter.
Oljebyte och kontrollerat kamaxeln. märkningarna är lite udda på motorn då de inte stämmer exakt på remskivan med tändläge. men hade en -85 b230E som var helt ur spel med märkningarna, men den va inga problem att få till.
Det enda är att jag har fördelaren felkuggad så tändföljden på kablarna är flyttad ett steg frammåt. men det är ju rätt tändföljd och allt så det ska väll ändå inte spela någon roll? 1,3,4,2
Fördelaren och motorn är från en -84 med hallgivare 2 kablar och den "stora" tänd-boxen.
Har även gjort en ursotning i förbränningsrummet och det hade effekt av det man kunde se, men den reagerade inte på det nämnvärt mer än lite mer lättstartad och eventuellt lite bättre tomgång.
Har känt på glapp i axeln till fördelaren och det är minimalt i mitt tycke, den fjädrar tillbaka som den ska och den har fått sin olja.
bytt rotor, lock, kablar å stift med mindre skillnader till det bättre.
Har renoverat förgasaren (pierburg gult lock) med nål, munstycke, membran, rätt olja och packningar.
Nya bränsleslangar, pump och filter.
Oljebyte och kontrollerat kamaxeln. märkningarna är lite udda på motorn då de inte stämmer exakt på remskivan med tändläge. men hade en -85 b230E som var helt ur spel med märkningarna, men den va inga problem att få till.
Det enda är att jag har fördelaren felkuggad så tändföljden på kablarna är flyttad ett steg frammåt. men det är ju rätt tändföljd och allt så det ska väll ändå inte spela någon roll? 1,3,4,2
Fördelaren och motorn är från en -84 med hallgivare 2 kablar och den "stora" tänd-boxen.
Har även gjort en ursotning i förbränningsrummet och det hade effekt av det man kunde se, men den reagerade inte på det nämnvärt mer än lite mer lättstartad och eventuellt lite bättre tomgång.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!