Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magne
#1267909
Tja.
Nån som vet vaddjupet på en 245a?
Å vad är det som först riskerar att döda bilen när man kör genom vatten modell djupt?
Jo ja vet att de låter tokigt men ha överseende med en skogstok :-D
av Rådlös
#1267910
Det kanske beror lite på vilken årsmodell? Förgasare eller insprutning. Luftintag och avgasrör. Men jag skulle nog också vara rädd om generatorn. Och i alla fall äldre bilar hade väl en sorts avluftning till bromsvätskebehållaren? Kan luft komma ut så kan vatten komma in. Och även hjullagren fram och bak. Där kommer det in vatten ganska obehindrat. Man har försökt "tänka till" när det gäller sjösättningstrailer för båtar, men jag har nog inte sett något revolutionerande resultat. Och har man parkeringsbroms med "gammaldags" bromsbackar så har man ju skaffat sig ett "trevligt och mysigt litet" bromsjobb.
Avser du att använda bilen i vanlig vägtrafik emellanåt så skall du nog tänka om.
av Magne
#1267913
Hm... Tänka om blir svårt... För mkt bäver på skogen... ;-) De är en insprutare b230f. Vars kommer vattnet in till hjullagrena? Jo de är bruks bilen grejen är att de är ända bilen så den måste göra allt jag tvingar den till. Jo hade varit smartare med en stor jeep eller land rover men att byta kommer inte på fråga då jag gillar den gamla traktorn på tok för mkt
av Malmstroem
#1267929
Det är bra med motion.

Har man inte en ordentlig jaktbil så parkerar man där den riktiga vägen tar slut, och går resten. ;-)

Jag är övertygad om att du kommer längre ut i skogen med din 245:a än vad jag gör med min XC90. Och jag klarar mig genom att gå lite längre än det som har bättre terrängkapacitet -- eller rättare sagt är mindre rädda om sina bilar.

Det går säkert att köra i tre-fyra dm vatten så länge underlaget är fast. Har du otur och det stänker upp vatten så stannar bilen. Jag skulle inte ge mig ut i någon vattensamling med en 245:a. Oddsen är för höga att du fastnar där. Även om du inte fastnar så kommer det in vatten i lager och elsystem. Det är klart obra. Hjullagrena har inga kapslingar som är gjorda för att gå under vatten. Du tvättar bort fettet och får in vatten i lagret om du försöker. Det gör inte att lagret rasar på en gång, men det kommer att hålla mycket kortare än om du låter bli.
av Magne
#1267932
Vad gör att den stannar? I våras när vattnet var som högst var "vägen/stigen" till en grillplats översvämmad... Skulle pråmt ut dit ändå å laga taket (Ruttet) Drog på som faan och de var lite djupare än jag trodde... nådde nog halvvägs över stötfångaren... Gick bra första 20 metrarna sen började alla varningslampor lysa å jag tänkte "Va fan" Nåja körde vidare sista 20 metrarna tills jag kom upp ur vattnet. Alla lampor slåcknade igen och det gick som vanligt hela tiden. Samma visa på vägen ut... Vad kan de ha varit? Antar väl att vattnet nådde någonting elektrisk men vet inte vad... Jag är rätt kass på insprutare så...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1267934
Jag har kört min 940 på översvämmade vägar i Thailand under regnperiod och känner igen det du beskriver. Jag gissar att man får vatten upp på remskivan så stt remmen till generatorn börjar slira. Då tänds varningslamporna i panelen. Men när man kommer upp så försvinner vattnet och remmen börjar dra igen. Men A och O är att klra långsamt så att vatten inte stänker upp under huven.
av Magne
#1267937
Okej joo de låter rimligt. Okej ja tänkte att dra på så man trycker undan vattnet från fronten/motorn. Men de kanske går fast man kör lite långsammare?
av Malmstroem
#1267945
Kör du fort lär det spruta upp mer vatten. Enda orsaken att ta sats när du ska igenom vatten är för att slippa fastna. Vet du att du har fast mark under hjulen så går det bättre i krypfart -- sprutar upp mycket mindre vatten.
av osla
#1268012
lekt mycket i ganska djupa hål efter skogsvägar. så länge det inte kryper in vatten i fördelaren så brukar det gå bra, ska vara djupt innan det kommer in i insuget. att lamporna tänds beror på vatten på remmarna så det börjar slira där. största problemet kommer ett tag efter man vadat djupt och vatten kommit in på golvet, efter nån vecka kommer det lukta så illa i bilen att du inte vill sätta dig i den igen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1268166
Har du kvar plastskyddet under motorn (vet faktiskt inte om 240 hade det) så minskar du stänkrisken mot fördelaren i alla fall, men kör du sakta och försiktigt så lär det börja stänka ordentligt när vattnet når remskivan och remmarna. Är det sötvatten tar det inte så stor skada på bromsarna, och hjullagren har tätningar så det är ingen akut risk. Men dom är inte gjorda för att köras i vatten.
Jag ha en boggitrailer trailer till båten (1800 kg) och där doppar jag dom bakre hjulen helt under vatten varje gång jag lastar på och av båten i vatten, dom främre till hälften. Det blir c:a 2-6 gånger om året, och det har inte varit några större problem med bromsar och lager. Jag kör alltid :c:a 2 - 3 km med handbromsen dragen till c:a hälften efteråt för att torka upp vattnet efter jag doppat den. Likaså tar jag av trummorna och byter ut en del av fettet inför varje besiktning (för säkerhets skull) men har aldrig sett att där varit någon vatteninblandning. Har bytt alla hjullager en gång då förre ägaren inte var lika nogrann som jag. Trailern är av 1990 års modell och vad som gjordes med den före 2007 vet jag inte men då var det sötvatten den doppades i (Linköping), numera är det saltvatten (Halmstad)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]