Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1268174
Jag hade inget plastskydd (eller plåt) under motorn i min 245 -92. Jag har ju naturligtvis inte sett alla 240-bilar, men kan inte påminna mig om att jag har sett eller hört talas om något sådant.

Men jag kan berätta vad jag såg i en båttidning på 90-talet. (Jag var båtägare då) Någon händig hade satt en smörjnippel i dammskyddskåpan på navet på sitt båtsläp. Tanken var då att pumpa i smörjfett så att det inte fanns någon plats för vatten där inne. Hur pass vetenskapligt eller korrekt detta var tog man ingen ställning till i tidningen. Det finns säkert många "för" och "emot" i detta fallet. Men det var ett förslag i alla fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1268209
På amerikanska trailers finns det en navkapsel med en fjäder och en tätning mot fettet så det kan expandera och krympa efter värme och kyla. Problemet (på båttrailer nu) är inte att det kommer in vatten genom dåliga tälningar utan att naven blir varma vid körning och bromsning (om det finns bromsar) och då expanderar fettet (och kan då tryckas förbi tätningarna) och när man då backar ner i vattnet så kyls alltihop ner (och krymper) och vatten sugs in i navet lätt för tätningarna tätar ju mot andra hållet (mot fettet). Därför är det bättre med för lite fett än för mycket i naven. Ett nav som är helt fyllt med fett blir mycket varmt av den inre friktionen, därför fyller jag aldrig navkapseln med fett utan den får bli "expansionsreserv".
Nya båttrailes har en helt annan konstruktion, där sitter idag "vanliga" tätade kullager som aldrig behöver smörjas. Och en nippel att koppla vattenslang till i varje bromssköld (eller bromstrumma) så man kan skölja rent efter varje "dopp"
av Magne
#1268261
lennarte skrev:Har du kvar plastskyddet under motorn (vet faktiskt inte om 240 hade det) så minskar du stänkrisken mot fördelaren i alla fall, men kör du sakta och försiktigt så lär det börja stänka ordentligt när vattnet når remskivan och remmarna. Är det sötvatten tar det inte så stor skada på bromsarna, och hjullagren har tätningar så det är ingen akut risk. Men dom är inte gjorda för att köras i vatten.
Jag ha en boggitrailer trailer till båten (1800 kg) och där doppar jag dom bakre hjulen helt under vatten varje gång jag lastar på och av båten i vatten, dom främre till hälften. Det blir c:a 2-6 gånger om året, och det har inte varit några större problem med bromsar och lager. Jag kör alltid :c:a 2 - 3 km med handbromsen dragen till c:a hälften efteråt för att torka upp vattnet efter jag doppat den. Likaså tar jag av trummorna och byter ut en del av fettet inför varje besiktning (för säkerhets skull) men har aldrig sett att där varit någon vatteninblandning. Har bytt alla hjullager en gång då förre ägaren inte var lika nogrann som jag. Trailern är av 1990 års modell och vad som gjordes med den före 2007 vet jag inte men då var det sötvatten den doppades i (Linköping), numera är det saltvatten (Halmstad)
Jo jag har satt plåt skydd från en tidigare 240 för att tåla lite stryk och hålla diverse pinnar och bråte borta. Okej jo de är bara sötvatten...
Användarvisningsbild
av Frrla
#1268434
doppa en 230e över huven i 50 blås så de spruta över rutan. stannade för de va mycket djupare än ja trodde. den hammra lite illa på tomgång en stund sen vare bra. som tidigare skriver så är generatorn och fördelaren utsatta i första hand. man kan flytta upp generatorn med 940 fästen och remmar. men vet inte om de blir en lätt eller svår historia på en 240. kanske värt att forska i?
tändkablar kan man se till så de inte ligger mot varandra eller motorn, är täta mot stiften å locket, fördelarlocket kan man planslipa lätt och täta med någon snäll kräm eller silikon (vaselin, kitt).
täta snorkeln och se till att den är vriden uppåt framför kylaren och trä på en slang så den pekar bakåt och högre med en böj nedåt i slutet.
se över kontakter, batteri, säkringar osv (vaselin) att de inte kommer in vatten och kan börja ärja.

angående hjullager så är de en chansning. jag föreställer mig att man öppnar och drar i fett lite då och då. kanske varje halvår eller i slutet av den säsong när man kört "klart".
av Rådlös
#1268579
Här önskar jag att jag hade haft kringutrustning till datorn som fungerar (skanner), men det har jag inte för tillfället.
Hursomhelst, en marinmotor Volvo Penta AQ145, som är det samma (nästan) som en B23 har generatorn monterad tämligen högt upp. I "våningen under" topplocket, men på babordsidan. Alltså motorns vänstra sida. På bilmotorn sitter den på motorns högra sida och betydligt längre ner.
Nu är marinmotorn en förgasarmotor i original, men det finns dom som har satt ett K-Jet på en AQ 145. Det tar inget utrymme från generatorn. Så insprutningsrör etc. torde inte påverka. Helt säkert är det en annan generatorrem också. Kan vara värt att undersöka i alla fall.

VP AQ 145 är alltså en B23, men kylningen och lite annan kringutrustning ser lite annorlunda ut. Bl.a då generatorns placering. Det finns andra detaljer också att påpeka, men det kan vi lämna åt sidan här tills vidare.
av Rådlös
#1268597
Jag lyckades få igång skanningsfunktionen.

Bild

Man ser generatorn tydligt till vänster i bilden. Fördelaren sitter i samma höjd. Nr 4 på bilden
Bilagor
AQ 145.jpg
Add description
AQ 145.jpg (66.67 KiB) Visad 769 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
#1268786
sopa dit 264 fjädrar fram och lägg stora brickor bak under fjädrarna som du sömmar ihop med svetsen så är den 4cm högre runt om. så gjorde jag och 740 dämpare bak med lite rondellmagi och 240ins bussning i överkant på dämparen.

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]