Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1267647
Tror inte du ska reagera på den uppmätta skillnaden. Ser inte att du bytt bränslerelä innan, de brukar krångla med tiden och är inte dyra.
av volvo i norr
#1267771
Har tankat i några liter E85 idag, får då se när jag kört ett anta mil hur det verkar.
Tog bort skyddet från bränslepumps relä och drog på starten. Det fungerar men med fördröjning, ena sidan slår till när tändningen slås till och den andra en liten kort stund efter jag dragit på nyckeln. När den andra ändrar läge startar bilen. Kan hända att den senare "kärvar" ibland och därför bör bytas ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1268214
volvo i norr skrev:Tog bort skyddet från bränslepumps relä och drog på starten. Det fungerar men med fördröjning, ena sidan slår till när tändningen slås till och den andra en liten kort stund efter jag dragit på nyckeln. När den andra ändrar läge startar bilen. Kan hända att den senare "kärvar" ibland och därför bör bytas ut.
Det är så det ska vara. Precis som jag beskrev tidigare. Byt reläet först, och hjälper inte det så byt vevaxelgivaren. Det är den som "gör" fördröjningen, d.v.s andra reläet "drar" inte förrän boxen får signal från vevaxelgivaren att motorn "går runt"
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1268220
volvo i norr skrev:Köpte nyligen en fin 240 -90 men den dras med startproblem...
Kall som varm motor måste jag dra den flera varv innan den startar. Hänt några ggr att jag dragit i nästan 20-30 sek utan att den går igång. Man väntar 2-3 min och sen startar den.
Har kvitton på följande delar som är utbytt det senaste året av förra ägaren:
Luftfiler
Bränslefilter
Stift
Fördelarlock
Rotor
Tändstiftkablar

Den går riktigt fint under körning och även på tomgång men det är starten...
Tror inte på nån backventil eftersom den blivit varmkörd och sen lämnad i 5 minuter och därefter krånglar vid start.
Vad har jag missat??? Är en B230F, tror jag, med insprutning
Har tänspolen nåt med starten att göra? Nåt med vacuum till insprutningen?
Tar gärna emot synpunkter
Toppackning
Vakuumslang som du sjäv va inne på.
Insprutningsmunstycke.
Tändkablar (den från tändspolen)
Tändspole

Autochoken (trampa gaspedalen i botten före startförsök)

Det är några saker som kan va fel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]