Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
#1265771
Köpte nyligen en fin 240 -90 men den dras med startproblem...
Kall som varm motor måste jag dra den flera varv innan den startar. Hänt några ggr att jag dragit i nästan 20-30 sek utan att den går igång. Man väntar 2-3 min och sen startar den.
Har kvitton på följande delar som är utbytt det senaste året av förra ägaren:
Luftfiler
Bränslefilter
Stift
Fördelarlock
Rotor
Tändstiftkablar

Den går riktigt fint under körning och även på tomgång men det är starten...
Tror inte på nån backventil eftersom den blivit varmkörd och sen lämnad i 5 minuter och därefter krånglar vid start.
Vad har jag missat??? Är en B230F, tror jag, med insprutning
Har tänspolen nåt med starten att göra? Nåt med vacuum till insprutningen?
Tar gärna emot synpunkter
av Rådlös
#1265792
Gör startgasprovet! Om den startar med startgas och går några sekunder så länge gasen finns kvar i insugningsröret, men sedan stannar, så har du något fel på bränsletillförseln.
Om du vet till 100% att bränsletillförseln fungerar, det kanske luktar bensin eller tändstiften blir blöta etc. etc. och den ändå inte startar, så har du ett fel på tändsystemet.

Ett tredje tänkbart fel: Glapp i vevaxelgivaren. Du har en vevaxelgivare som sitter bakom motorn nere vid kopplingskåpan över svänghjulet. (Svårt att se, men den sitter där) Det kan uppstå glapp i den kabeln. Den har en skarvkontakt, stor som en tändsticksask, ungefär. Den sitter över ventilkåpan på motorns bakända. Den är inklädd med ett gummiskydd och sedan finns det en låsbygel som man måste trycka på för att kunna öppna kontakten. Gör det och kolla stiften i kontakten. Om det är oxider och skräp där så gör rent. I en 240 som jag hade var kontakten fylld med vaselin. Det ser kletigt och kladdigt ut, men var tänkt att hålla borta vatten. Men försök att massera kontaktytorna lite om det är glappkontakt. Om du har en Ohmmeter till hands så passa på att ohmmäta givaren. Det gör du i kontakten (på den kabeländan som går ner till givaren) Det skall vara i storleksordningen 200 Ohm eller liknande. Passa på att göra detta vid ett tillfälle som motorn inte vill starta. För det är då som ett eventuellt glapp visar sig.

Det är vevaxelgivaren som talar om för styrdatorn att motorn roterar. Om givaren är trasig eller glapp får styrdatorn ingen signal om att motorn rör sig och då blir det ingen tändstiftsgnista och ingen bränsleinsprutningspuls. Detta felet sätter inte heller någon felkod i diagnostikboxen om styrdatorn inte vet att motorn har roterat utan tändgnista och insprutningspuls. Om vevaxelgivaren slutar under motorgång borde det däremot ge en felkod.

Har du läst ut felkoder?
av volvo i norr
#1265876
Hej, tack för ett bra svar.
Har synat vevaxelgivaren idag och noterat att kabeln från skarvkontakten ner mot givaren var lindad med svart eltejp, klämde lite på lindningen och det känns som oordning under tejpen. Har beställt en ny givare, oavsett om det är fel på den gamla eller inte så byter jag den. Läste lite om att den är svår att få lös men får väl se när det blir dags.
Felkodningen gav inget...1-1-1 i uttag 2 och 6
Användarvisningsbild
av lennarte
#1265933
Dessa modeller (även 7/900) har en "förpump" i tanken som ska hjälpa huvudpumpen (vid bränslefilter under bilen ungefär vid förarstolen) att snabbt få fram bränsle. Den ska höras som ett "surrande" om du öppnar tanklocket och håller örat mot påfyllningen. Den funkar bara när motorn är igång (på starten också) så du får ha motorn på tomgång. När denna slutar funger blir motorn mer och mer svår att få igång ju mindre bensin där är i tanken, och under 1/4 tank kvar brukar det inte gå alls längre. Tänk också på att parkering i backe (fronten uppåt) förvärrar problemen.
När du provar med startgas, på insugningsröret längst fram på motorn i änden på bränsleröret över spridarna sitter en bränsletrycksregulator. Där är 2 st slangar, en grov (c:a 12 mm) som är bränslereturen till tanken och en klen (c:a 6 mm) som går till insugningsröret. Lossa den klena slangen vid regulatorn (kallas oftast BTR) och spruta startgas i slangen. Då får du gasen direkt in i motorn och den startar direkt om gnistan fungerar
av volvo i norr
#1266001
När jag tog lös den slangen med mindre diam. från BTR och sprutade in startgas så startade bilen omgående, precis som man förväntar sig att den ska göra. När bilen var igång gjorde jag som så att jag tog en tratt som jag tryckte in i en slang, ner med slangen i tankröret. Jodå, jag hör pumpen surra ( i tratten).
Bilen står ofta på plan mark och med nästan full tank.
Ska besiktiga bilen imorgon och därefter byter jag vevaxelgivaren, får då se om det blir nån skillnad. Får hoppas den klarar sig från ombes.
Återkommer med resultat....tack så länge
Användarvisningsbild
av lennarte
#1266058
Har du tankat nyligen? Du skriver att du nyligen köpt bilen, har den stått länge så blir bensinen dålig. Dagens bensin tål inte att stå över vintern t,ex utan att förlora på kvalitet. Ganska mycket. Kör en lång runda i så fall och fyll tanken, häll gärna i "en skvätt" E85 också (5- 10 % av tankvolymen). Den är oktanhöjande (håller 104 oktan) och suger upp e.v kondensvatten.
av volvo i norr
#1266077
Hej, ja den har färskt bränsle i tanken. När jag köpte bilen för 1 månad sedan körde jag de 60 milen hem så den har fått en ordentlig genomkörare under en av sommarens varmaste dagar. Detta förstås utan AC. Besiktigade bilen idag, den gick genom utan nån påpekan...men beröm för dess skick.
Vad har bränslerelä för inverkan? Bilen går ju hur bra som helst när den väl startat.
Slangen från tanken som träs på"rörbryggan" för insprutningen sitter väldigt löst påstucken, inget klammer där. Kan det påverka starten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1266494
Bränslereläet är 2 reläer i ett hölje, det ena är ett "sytemrelä" som "ger" ström till tänd och bränsleboxen. Även LMM-en får ström härifrån. Den andra "halvan" ger ström till bränslepumparna och Lambdasonden. Det sker med en signal från bränsleboxen när den får signal från vevaxelgivaren . Alltså pumparna kan inte fungera om inte motorn går runt. Vissa modeller har funktionen att bränslepumparna går en sekund eller två när du slår på tändningen, men inte alla.
av volvo i norr
#1267637
Jobbar på med mina startproblem utan att egentligen komma närmare.
Har gått igenom lödningarna idag i bränslepump reläet, putsat på jordningarna i motorrummet samt tagit loss kontaktstycket från styrenheten.
Fått tag i en verkstadshandbok där det beskrivs hur man mäter med multimeter över kontaktstycket. Det flesta värden ligger rätt men...när jag mäter resistansen över insprutningsventilerna blir värdet lite för högt, enl. boken ska det ligga kring 3 ohm. " Högre värden betyder fel på en eller flera ventiler" står det i boken. Jag uppmäter 4,5 ohm...
Tagit lös anslutningarna till dem och kontrollerat att det ser ok ut. Vad kan man göra om det är fel på inspr.ventilerna?
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1267645
Du kan ju testa att hälla i injection cleaner av något fabrikat tillsammans med 20% E85, jag har fått märkbar förbättring på flera bilar med den enkla åtgärden, senast på äldste sonens 960, han upplever en märkbart lägre bränsleförbrukning efter den åtgärden och även bättre gång. Samma åtgärd trollade bort en lysande motorlampa på yngste sonens S70 som vid utläsning med VIDA indikerade dipp i tomgången, efter behandling har det inte skett igen och bilen känns som att den går bättre.
Byt bränslefilter samtidigt om det inte är gjort på länge, bytte på min 740 idag och sågade isär det gamla för att kolla, satan vad skit det satt i det gamla!

Mike

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]