Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lance
#1265532
Hej!

Jag har en 240-89 med LH2:2
Finns det någon som kan hjälpa mig med kopplingsscheman, mätvärden mm?(Börjar bli frustrerad nu😆)

Hittar allt om 2:4 på nätet men inget om LH2:2 med 230F

Kanske finns det någon som sitter med Volvos gröna, eller Boschs gula?

Jag betalar(just nu väldigt bra🤪)för rätt info!

Problemet just nu är höga avgasvärden och misstänkt trasig tempgivare.....
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade rubrik
av Rådlös
#1265559
Är du helt säker på att du har LH 2.2 i bilen? Om det är en -89 borde du ha LH 2.4.
Var sitter lambdasonden? Har du fast fördelare? (går inte att ändra) Har du diagnostikbox? Har du svänghjulsgivare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1265613
Rådlös skrev: sön 19 aug 2018, 18:20 Är du helt säker på att du har LH 2.2 i bilen? Om det är en -89 borde du ha LH 2.4.
Var sitter lambdasonden? Har du fast fördelare? (går inte att ändra) Har du diagnostikbox? Har du svänghjulsgivare?
Ett litet "inputt", du kan fortfarande flytta fördelaren (avlångt hål) på LH2.4 men du ändrar inte tändningen. Det sköts helt och hållet av boxarna. Däremot är där kablar till fördelaren på LH2.2, men inga på LH2.4
av Rådlös
#1265826
OK! Då har du Lambdasonden uppe i slutet på grenröret, en fördelare där man kan ställa förtändningen och som också har en Hallgivare. Den gör samma jobb som en vevaxelgivare men med lite annan teknik. Och du har ingen diagnostikbox.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1265859
F-motorn med LH2.2 sitter i (Svergie, både 240 och 740) på årsmodell -87 och -88. I USA (och kanske även andra länder) fanns den tidigare. 760 och 780 hade det längre, tills dom slutade tillverkas (-90). Systemen är ganska lika, och dom vanligaste felen likaså. 240 med LH2.2 hade dock ett Franskt Chrysler tändsysten (samma typ som i 3/400 modellerna) som inte gått till historien som något av dom bättre...... Om du "specificerar" vad för problem du har, är det lättare att hjälpa dig.
Just tempgivaren är en sådan sak som skiljer, den ska vara blå. LH2.4 har en svart, och den funkar inte. Höga avgasvärden behöver inte betyda att något är fel, bara att det kanske behövs "vanlig" service. Typ olja, filter, luftfilter, tändstift, kanske en ny termostat. Andra vanliga fel är läckande grenrörspackning eller insugningspackning. Och, det är vanligt att man sätter "sportluftfilter". Det funkar inte alltid, insprutningen är tillverkad och inställd men dom delar den levererades med. Ändrar man i något så "stämmer" inte "kedjan"
FT-motrrn är en Turbomotor och har inte samma boxar, men mätvärden på komponenterna bör vara samma.
av Lance
#1269742
Tack för svar!
Jag hittade en blå tempgivare på en lös motor(från en 360 tror jag)och nu är avgasvärdena bra!
Är det möjligt att du har scheman och mätvärden till 2:2? Jag vill gärna köpa kopior om det är möjligt?

Tack igen!

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]