Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1265460
Hej. har ställt frågan förut om en komplett lamdamätare till bilen med lamdasond och hela faderuttan så man kan ställa bränslet korrekt på min k-jet. problemet är att bilen är trimmad osv, osv och har blivit tillräckligt dyr redan. runt 70-80tusen med inköp av bil osv genom årens lopp.

funderar då. jag har en lamdamätare liggandes från en 240 som fungerar, räcker det inte att köpa en sån här tex
https://vparts.se/se/h-line-270-air-fue ... smoke.html
koppla in den och så ser man iaf när och var man ligger på ett ungefär? den lär säkert fara upp å ner å svänga rätt kraftigt. men man lär iaf se åt vilket håll man ska skruva? :)

men då vet jag inte hur man ska koppla ihop det. är en signalkabel och en + å - från lamdan? å instrumentet typ samma?
av Rådlös
#1265470
En annan möjlighet och några kronor billigare är ju ett Colortune tändstift. Det är ett tändstift där isolatorn är av glas så att du ser färgen på förbränningsflamman. Den jämför du sedan med en färgkarta som medföljer och talar om vad som är bra eller dåligt. Det finns flera filmer om Colortune på YouTube.
https://verktygsboden.se/taendningsinst ... e-plug-kit

Det tjocka svarta röret är ett sorts periskop så du behöver inte krypa ner i motorrummet för att se något. Du ser i spegeln.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1265471
jag förstår och tror mig har sett den förut.
men jag vill gärna kunna byta tallrik, justera systemtryck, styrtryck, köra bilen och se skillnaden vid olika belastning löpande efter vägen i olika varvtal.

länken var till vparts mätare och den är ju dyr. har hittat många för någon 100lapp eller 2 som dessutom är mer diskreta.
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]