Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel84
#1263232
Hej alla!

Jag har haft problem en längre tid med en 940 Turbo -94.
När den har stått nån dag och man startar så går den som en kratta, låter som om den går på 3 cylindrar, ryker och luktar soppa. Har hänt att ja kan hålla full gas (friläge) och den orkar inte ens varvar 2000 utan spottar och hostar så man får juxa lite med gasen och efter en stund så går den mycket renare och sedan rullar det på.

Så idag när jag tog den så gick den plötsligt hur bra som helst, halvvägs så såg jag att den gröna triangeln (lambdan?) lyste. Kollade felkoder och den hade satt en kod för EGRen, Visade sig att vacumslangen hade gått av pga den torkat sönder. Men den gick bättre :) Kan det vara EGRen som fastnat eller gått sönder som gör att den blir sur?

Vad har ni för tips och trix för detta problemet med att den blir sur? Jag misstänker spridarna, Motorn har en hel del mil på nacken också närmare 40K.

Tack på förhand!
av hejpådig7777Volvo
#1266930
Det kan vara luftmassemätaren som är trasig. Enkel att byta, men dyr. Luftmassemätare gjorda av piratföretag har visat sig vara av dålig kvalitet. Därför är Bosch orginal det enda alternativet.

Mvh Tobias
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]