Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1262205
hej jag håller på med o försöka få rätt med el fläkten och det går inte riktigt som jag vill, testade först med adapter från biltema med en termostatgivare, fläkten starta som den skulle men tar väldigt lång stund innan den stannar, för sen testade jag o starta bilen men då var batteriet ur laddat, kylfläkten är ifrån en s70 även relät, efter det prova jag med o sätta den i boxen där det står 10 och 11, testade trycka dit plus polen och fläkten starta när jag bara satte dit plus polen och då har jag inte ens hunnit o starta bilen, jag har googlat runt och frågat en del, det sitter en b230 turbo i bilen med härvan från en volvo 240 88:a, jag försöker få kylfläkten att gå på automatik så den startar med halv o helfart, från reläet till fläkten är kopplat även jorden sitter i chassit, men jag vet inte om jag har missat något eller har kopplat det helt galet, väldigt tacksam med den hjälp jag kan få för att det ska kunna bli rätt.

mvh john
#1263330
Exakt hur det ska fungera med hel och halv fart vet jag inte (har förmodligen med AC-n att göra), men på dom allra flesta bilar ska fläkten gå efter du stängt av motorn om motorn är så varm så det behövs. Den kan även gå igång en stund efter du stängt av motorn och gått en bit från bilen
#1263991
240 hade inte elfläkten som standard (möjligtvis dom allra sista -91 - -93) utom på modeller med AC och då sitter den framför kylaren (kondensorn) och styrs enbart genom givaren i kylarens högra överkant (en hastighet). Senare modeller (940) har det du skriver om men då styrs det från insprutningsboxen också (även då 240 och 740 från -91 ?)
#1275019
denna 240 är en 82:a med kablar från 88 medan motorn är en 945 lätt trycks turbo, så jag har innan haft så den gjordes manuellt men kopplade det via databoxen och den vill inte stanna efter det, lika så när jag kopplat det via batteri o relä, då tog det en stund innan den stanna men då hade den sugit ut all ström från batteri, den jag har är från biltema o sitter från övre slangen, jag kanske satt den fel jag vet inte
#1275121
Normalt sitter givaren i den kallare delen av kylaren, finns en "markering" i kylarens övre högra hörn (på plastkylare) ovanför slangen till expansionskärlet. Det är ju när kylaren blir varm som fläkten behövs, inte när motorn blir varm. På 940 med 2 hastigheter vet jag inte om det om det sitter någon givare i kylaren alls, där styrs det av dels bränslesystemets givare och 2 st givare (högfart och lågfart) i nederkanten på kondensorn (till AC-n). Har du ingen AC, kanske du inte kan ha 2 hasigheter eller så får du montera 2 st givare.
#1275314
Jag monterade en 940 fläkt med separat 40amp relä och kör bara på lägsta hastighet. Givaren sitter strax under övre kylarslangen fast på höger sida. En givare som aktiverar på 85grader från en Peugeot tror jag de var. Den går i 30sec intervaller och står still ca 90sec när man köar i långsamtgående trafik i ca 35 graders värme utan blåst och på stekande svart asfalt. Ingen ac men motorn är en b23e som är trimmad. Tempmätaren stiger något innan fläkten hunnit kyla igen. Men de är marginellt. Har mätt med ir och de ligger inte över 95grader. Aldrig kokat eller vart nära va jag uppfattat det som.

Relät är alltså kopplat precis som om de vore extraljus bara det att 2stifts kontakten på givaren sluter kretsen när temperaturen är uppnådd

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]