Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1260720
nån vänlig själ som kan vilka bultar som ska användas till att fästa lastgaller på en 245a i taket precis ovanför sidorutorna? sen gärna en bild på vilket håll den ska sitta, den böjer ju sig antingen mot kofferten eller mot passagerarsidan(är 20 år sen sist jag såg lastgaller i 245) mvh/johan
av Rådlös
#1260770
Du svänger gallret bakåt när du fäller upp det. Det skall finnas två klossar där det "snäpper" fast.
Fästet för gallret minns jag inte, men det måste väl vara någon sorts gångjärn i kanten, ungefär lodrätt över ryggstödets överkant.
Har någon klåfingrig tagit bort detta i din bil?
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1260792
köpte bil utan galler(riktigt svårt att hitta 245a) sen hittade jag ett löst galler utan bultar (bultarna fattas i bilen också ) gångjärnen är så att det kan svaja både bak och fram misstänker att bulan ska vara bakåt för att lämna mer plats till baksätespassagerares huvud? att den ska öppna bakåt är solklart
av Rådlös
#1260806
Det kanske är olika på årsmodeller, men jag har ett minne av att det satt någon form av "snäppklossar" i överkant på ryggstödet? Det satt alltså fast eller stilla i ryggstödet när gallret var nerfällt. Fällde man ryggstödet så var man "tvungen" att svänga upp gallret i taket.
Och du antar rätt med böjningen på gallret. Det var ju även format efter takets rundning.

Ett tips om du tvingas sätta skruvar i hål som inte finns. Alltså att du måste göra egna hål i takbågar eller annat. Det finns blindnitmuttrar. Ungefär som en popnit, men en mutter i stället. Det finns även insatser som passar i vissa popnittänger som man monterar dom med. Biltema har sådant här, men dom har bara aluminiummuttrar. Försök hitta stålmuttrar i stället.
Plåtskruv har en tendens att tugga sönder hålen och lossna med tiden. Dom här blindnitmuttrarna har vanliga maskingängor. Både mm och tum. Dom kan du ju t.o.m låsa med Locktite om du vill. Det sitter garanterat fast.
av Amarace
#1260810
Fästena monterar du med skruven bakåt och "hålet" framåt. Och skruven är som jag skrev på facebook UNF standard bältesgänga, 7/16" om jag inte minns fel.

Beror ju vad för galler du har hur det fästs i nederkant.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1260951
Mitt lastgaller är bara fastdraget med vanliga philips skruvar i fästena, alltså inga bultar och det funkar finfint. Kan ta en bild lite senare när jag har tid ifall du vill se exakt hur mina fästen ser ut och hur det är monterat.
av Amarace
#1261018
Då har du en 77 eller äldre, då finns inte fästet i taket. Dom har ett äldre lastgaller som fästs med plåtskruv i fästena (rörhylsor).
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]