Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1259972
Vilken Volvo radio/Stereo var vanligast på 240 1989?
Var placeringen övre eller nedre fack?
av Rådlös
#1259983
Placeringen var nog "lite lotteri". Vi hade ett 25-tal leasingbilar på jobbet. Alla var beställda samtidigt så det borde ju varit lika, men det var det inte. Det lär dock ha varit ganska lätt fixat att montera den i det övre facket. I "min" bil satt den i övre facket. Egentligen hade vi två generationer av leasingbilar. I dom tidiga -90, så var det Volvos egen radio. Den var naturligtvis tillverkad av någon annan, men det stog Volvo på den. Senare hade jag en -92. Där var det en Philipsradio med löstagbar display (stöldskydd) och med kassettspelare.
Jag har inget minne av om det var kassettspelare i den tidiga. Hursomhelst, kassetter är ju helt ute i dag, så du får väl ändå satsa på en radio med CD-spelare eller USB eller vad den senaste tekniken kan erbjuda.

Man kan ju tillägga om placeringen i det undre facket: Volvo vill vara världsbäst på säkerhet. Tänk då situationen att man kör på vägen och finner ett behov att läsa på radions display eller byta kanal eller något annat som kräver att man tittar neråt ett antal sekunder. Kanske för många sekunder? Det rimmar dåligt med trafiksäkerhet att behöva göra det. Därför är det självklart att radion skall sitta där uppe.

[img][/
bilradio.JPG
Add description
bilradio.JPG (24.2 KiB) Visad 1457 gånger
img]

Det kan kanske ha varit en sådan här modell i -92'an. Jag skrev "löstagbar display" Det blev lite fel. Löstagbar knappsats skall det vara. Man tog ur knappsatsen ur radion med ett lätt fingergrepp när man gick ur bilen. Och radion blev på sätt ointressant för en biltjuv.

Bilden har jag lånat från E-bay. Jag skall inte svära på att det var en sådan modell, men mycket snarlik. Och den var alltså fabriksmonterad.
av Amarace
#1260186
Rådlös, en Phillips är inte "fabriksmonterad", Volvo sålde sina egna radios, inte andra märken. Ingen radio är fabriksmonterad, utan är monterad av återförsäljare.

Vanligast är svårt att säga, en radio beror ju på vem som köpte, var lika vanligt med eftermonterade andra märken som volvos egna. Likaså placeringen, bägge placeringar var lika vanliga, dom flesta volvostereos på slutet av 80-talet o början av 90-talet såldes med olika monteringssatser, endera för övre eller undre.
av Rådlös
#1260194
Amarace: Alla bilarna var levererade med radio. Det ingick för övrigt i leasingkontraktet. Om det sedan var fabriken eller leverantören som hade monterat må var en definitionsfråga. Jag kan ha valt fel ord. Men radion satt på plats när vi hämtade bilarna. I "min" -90'a satt det en Volvoradio. Jag har inget minne av modellnamn eller utseende på radion.
Våran firma, blev senare missnöjd med det finansbolag som ägde leasingbilarna och bytte bolag efter något år, eller två (?) Några av montörerna hade redan avstått leasingbilar i det läget så det var inte så många bilar i "andra omgången". Men det var nya bilar årsmodell -92, 245 med radio. I den bil som jag "tilldelades" satt det en Philipsradio av ett utseende som är mycket likt den jag visar i tråden. Och den satt i övre läget. Jag vet att några montörer flyttade upp radion från det undre till det övre läget. Så det var som jag skriver i första inlägget, "lite lotteri" med placeringen. Och som du själv skriver, det fanns två varianter. Och resonemanget varför radion bör sitta i det övre läget, är inte mina ord utan från en av dom som själv flyttade upp radion i "sin" leasingbil. Min radio satt ju i övre läget från början, så jag hade inte behövt fundera över detta. Men jag håller med om att ur trafiksäkerhetssynpunkt är (var) det den bästa placeringen i övre läget.
Efter ytterligare några år avvecklade våran firma systemet med leasingbilarna och dom som ville fick lösa in dom till ett "fördelaktigt pris" och ett generöst banklån. Jag gjorde det och körde bilen till 2010 då jag överlät bilen på en anhörig. Den gick tre år till, men såldes som reservdelsbil. Rosten hade börjat ta för mycket i dörrkanterna och bakluckan. Och den hade i det läget gått ca 38 000 mil.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1260195
Men i det övre facket ska det ju sitta 3 GT-instrument ;)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]