Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lance
#1257359
Hej!
Min 240 vill inte starta. Den går 2-3sek vid varje startförsök och dör sedan.
(Juckar man rejält på gaspedalen kan den gå några sekunder till)
Stiften är lite sotiga men blir inte blöta efter 4-5 startförsök. Jag har lyssnat på insp.ventilerna, och de öppnar.
Båda pumparna och bränslefiltret är nya. Motorn fortsätter gå om den får startgas.
Har någon tips om var jag ska börja leta?
Många tack på förhand!
av hejpådig7777Volvo
#1258516
Hej! Jag har inte meckat något med Volvo 240 LH 2:2. Min 245:a är LH 2:4, så tydligen har jag ett annat bränslesystem. Om det är samma relä till bränslepumpen som jag har, så sitter det under handskfacket. Enkelt att dra bort för hand, utan några verktyg. Ett vitt litet relä. Prova och byt det. Omöjligt att se med ögonen om det är dåligt eller inte. Man kan nämligen dra av locket och titta på lödningarna. Köp inte på Biltema. Elektronikvaror ska man absolut inte köpa på Biltema. Klart sämre kvalitet. Mvh Tobias
av Lance
#1258619
Hej Tobias, tack för svar!
Jag kollade bränsletrycket och mätte alla andra värden jag hittade info om. Signalen från lmm:n saknades, så jag köpte en ny och nu går det som en klocka igen👍

Tack återigen för svar. Tyvärr ve[…]

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]