Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonathan245944744
#1257052
Vad kan fel va om en Volvo 245 88 inte laddar. Jag har provat å bytta generatorn och kålen. Men de hjälper inte. När man gasar så drar den bara ström. Vad kan felet va ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1257056
Lyser laddlampan i instrumentet när du slår på tändningen?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1257066
Som "frasse4" skriver, kolla på laddningslampan. Lyser den med tändning på så fungerar det fram till generatorn. Lyser den inte kan du ta loss den klena röda kabeln bak på generatorn (på regulatorn) och hålla den mot jord. Lyser den då är det fortfarande fel på generatorn (regulator). Lyser den inte ar det fel på (i) instrumentet eller någonstans på vägen (själva laddningslampan trasig??)
av hejpådig7777Volvo
#1258519
Hej! Om felet är dåliga lödningar i hastighetsmätaren, så finns det företag som lagar lödningarna. Vill man inte lämna in hastighetsmätaren för lagning, så kan man ju köpa en begagnad på skroten. Jag har lärt mig av erfarenhet att Volvo 240 -87-88, har betydligt bättre lödningar i hastighetsmätaren, än de senare modellerna. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1263327
Är remmen ordentligt sträckt och inte sliten så den bottnar i remskivorna?? Eller bytt till en begagnad generator som inte heller fungerar??? Kolla på alla kablar till och från batteri, startmotor, generator? Alltså även minuskabeln, och även den minuskabeln (blå 6 mm2) som sitter mellan generator och motorblock
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]