Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ivarholti
#1255888
Hej!

Har en Volvo 460 av årsmodell 96, som just nu endast går på tre cylindrar. Upptäckte problemet för några dagar sedan och har sedan dess bytt alla tändstift, tändkablar, strömfördelarlocket och rotorn. Kommer inte på vad man borde kolla upp till näst? Har någon av er några bra idéer? Jag tror att det är antingen cylinder 3 eller 4 (sett framifrån och från vänster) som inte tänder.

Ny medlem tackar för svar!
av Rådlös
#1255912
Kommer det fram bränsle till den aktuella cylindern? Det ser man ju enklast genom att ta ur tändstiftet och kolla på det. Är det blött och luktar bensin så kommer det bränsle. Är det torrt kommer inget bränsle dit.

För att exakt veta vilken cylinder som felar kan man lyfta av tändkablarna, en i taget och lyssna om det blir någon skillnad på motorgången. Det räcker ju med bara några sekunders motorgång så hörs det direkt. Den cylinder där det inte blir någon skillnad mot tidigare är den som felar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1255946
Finns det någon anledning att misstänka kompressionbortfall?. Det är ganska lätt att höra (för mig som hållt på med bilar sedan jag föddes) om det är så. Om du kopplar bort tändspolen och "kör" på starten så ska den gå jämt och fint, det ska ju normalt vara lika mycket "tryck" i alla cylindrar. Skulle det då vara att en cylinder inte har någon kompression så hörs det genom att det låter som det "hoppar över" en cylinder. Alltså motorn snurrar lite fortare vart fjärde halvvarv. En 4-cylindrig motor har kompression på en cylinder varje halvt varv på motorn och är där ingen eller mycket lite kompression på en av dom så kan man höra det på att varvtalet ändras just då. Skulle du ha tändspolen inkopplat så startar ju motorn och det vill vi ju inte i detta fall. Annars så kolla tändstiften noga och se så det är rätt avstånd på dom och att (som "Rådlös skrev") att dom ska vara lika till färgen. Är det fet på tändstiftet (eller kablar och sådant) är det alltid en avvikande färg på det. Är det kompressionbortfall kan alla stiften vara lika.
av ivarholti
#1256299
Hej och tack för era svar! Har igår gått igenom de tips ni gav mig och kommit fram till att kompressionen är riktigt bra. Dock var inte tändstiftet vått på sista cylindern. När jag tog lös tändkablarna från tändstiftena så märkte jag att 1:an och 2:an går väldigt bra. 3:an har bara en liten märkbar skillnad, medan 4:an inte tänder alls (alltså ingen skillnad med eller utan tändhatt). Det är alltså något fel med bränsletillförseln.

Vad borde jag kolla till näst?

Trevlig midsommar!
av Rådlös
#1256308
Kolla först kabeln till spridarmunstycket. Är den hel? Sedan kan du kolla om spridaren jobbar. Det skall höras ett tickande ljud i den. Biltema säljer stetoskop för lite mer än någon hundralapp. Annars kan du ta en slang vilken som helst. Håll ena ändan mot spridaren när motorn går. Håll den andra mot örat. Man hör förvånansvärt bra med den metoden. Har du ett akvarium så har du säkert någon slang. Det finns annars att köpa för en billig peng på t.ex en välsorterad bensinstation, avdelningen för vindrutespolartillbehör. OK-Q8 brukar ha sådant.
Fungerar inte spridaren, så blir det förmodligen ett verkstadsjobb om du inte vill pröva själv. Men det krävs nog att man vet vad man gör.
av ivarholti
#1256958
Har tyvärr inte hunnit kolla spridaren men enligt felkodssökning har jag kommit fram till att det är tomgångsventilen (tomgångsmotorn) som det är fel på. Detta verkar väldigt logiskt tycker jag också, eftersom att bilen går fint på höga varvtal eller med hög belastning (full gas i låga växlar), medan den hackar och går på för lite cylindrar vid tomgång och statisk körning i vissa hastigheter (t. Ex. 80 km/h i växel 5).

Var finns den och är den lätt att byta? Borde jag kolla nånting annat? Tack för tips!

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]