Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselmasen
#1250874
Halloj, börjar tröttna lite på skruvandet av min b21 med förgasare som sitter i min 240 -77, har även planerat ett projekt i form av motorbyte till vintern. Då blir det antagligen någon B230 turbomaskin.

Har just nu en 940 -93/-94 ståendes som inom kort ska på skroten, med en B230FB och tänkte eventuellt kasta i denna i 240.

Självklart lär jag ju ha kabelhärva och boxar från 940, men vad krävs mer? Eller är det helt enkelt bolt-on med motorfästen och kardan osv?

Sen som jag förstår så får jag ta mellanaxel och fixa blockmonterad fördelare.

Hittar mest guider på folk som stoppar i smidda maskiner osv i 240 vilket blir massa extra onödig text för mig eftersom jag ska ha ner en originalmotor.

Tänkte mest så man inte skruvar isär båda bilarna så passar ingenting när man väl står där.
Senast redigerad av 1 Dieselmasen, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1250878
Jag kan inte allt om detta, men jag undrar om inte Bilprovningen har helt andra åsikter om detta? Fråga dom först innan du gör något.
Men annars är ju motorblocken dom samma så fästen etc. etc. är säkert inga problem. Sedan finns det lite andra saker att tänka på. Hastighetsmätaren t.ex får sina signaler från bakaxeln på nyare bilar. En del av samma signaler går även till styrdatorn. Så du får byta bakaxel till en nyare. Då är det ju lika bra att ta växellådan tillsammans med motorn. Och insprutningssystemet har en returledning för bränslet. En ganska viktig punkt. För att inte tala om avgassystemet med katalysator m.m. Men detta är väl förhållandevis enkla problem?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1250879
Armaturen för bränslepumpen skiljer pga annan pump och returledning. Själva returen behövs också.
Rådlös skrev:Jag kan inte allt om detta, men jag undrar om inte Bilprovningen har helt andra åsikter om detta?
Så länge man tar original styrsystem och katalysator från donatorbilen så är det inga bekymmer att registrera in det motorbytet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1250886
En 240 är godkänd för ett visst vridmoment i motorn. Det bör ligga omkring den 240 Turbo (155 hk) som fanns i mitten på -80-talet. Sedan tror jag det funkar med den 4-växlade M45 om du har en sådan (för H-mätaren). M47 (5-växlad) håller inte för dessa hästkrafter, men det finns ju 240 med vajer och M47 också, dock inte Turbon. 240 Turbo hade 4-växlad låda med overdrive. M90 växellådan som sitter i 940 passar inte i 240 utan ombyggnad av karossen där växellådan sitter. Sedan är det registreringsbesiktning som gäller, kolla med bilprovningen. Du måste också ha ett intyg från Volvo att denna motor stämmer med gällande regler gällande avgasreningen (katalysator).
av S80_140HK
#1250982
Inga problem att genomföra detta motorbyte.

Flytta över motor och ALL kringutrustning, katalysator, kolkanister etc. Mitt tips är att plocka motorhärvan från en 240 med B230F. I 240 är motorhärvan nämligen "fristående" från resten av elen i motorutrymmet, men i 940 är motorhärvan integrerad med allt annat.

Sen såklart blockmonterad fördelare. Samt motorfästen från en 240. Vilken växellåda har du tänkt använda? Lådorna är detsamma oavsett om det är 240/940, men spakstället skiljer. Enkelt att flytta över...

En 240 får ha max 220hk/275nm med 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram. Så, effektökningen i det här fallet är inget problem. Behövs inget intyg från Volvo. Kan vara bra att ha med sig regnr på bilen som motorn kommer ifrån (när det är dags för regbes).

Lycka till!

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]