Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250795
Hej!
Tänkte byta olja i växellådan på 245an eftersom den stått ca 13 år nu, grejen är den att pluggarna på lådan sitter som satan, antar att dom är fastrostade. Har provat olika sorters rostlösning, att knacka med hammare, banka på en 13mm hylsa, använda mini-rörtång, bankat på en 13mm ringnyckel, värma med gasol och har även försökt att använda en vanlig skiftnyckel. Efter mycket vridande med skiftnyckel så blev själva pluggen "halvrundad" om ni förstår hur jag menar, alltså allmänt krokig med andra ord. Därefter bankade jag på en 13mm hylsa (som vek sig på nåt konstigt vänster) så nu vet jag ej vad jag ska göra. Har som sagt även försökt värma med gasol runt pluggen och även på själva pluggen. Som sagt har jag ingen aning om vad jag ska göra härnäst. Är det ens nödvändigt att byta växellådsoljan om bilen har stått i varmluftsgarage i 13 (snart 14) år utan att blivit startad?? Tackar på förhand för eventuell hjälp!
#1250809
Det är ett problem med dessa. En ordentlig (kraft) 6-kanthylsa och ett bra "tag" om huvudet (så det inte "viker" sig) på spärr eller ledhandtaget (längre modell) så brukar det släppa. Tyvärr är det kanske försent nu. Sista utvägen är att borra ur och försänka en M12 mutter så du kan knacka på den och svetsa fast den (MIG eller pinne) så brukar man få loss dom. Köper du sedan nya pluggar är dom i ett bättre utförande. Jag fick göra så på alla mina pluggar utom bottenpluggen på bakaxeln och dom lossnade lätt då
Byta olja på en overdrive växellåda är lika viktigt (nästan) som på en automatlåda. Overdrive delen funkar ungefär som en automatlåda, du bromsar drevet med friktion så en byta av olja i overivelådan hade förr samma intervall som på automat (4000 mil) och du vet förmodligen inte när det byttes sist
#1250835
@lennarte,
Har tyvärr ej tillgång till svets, men pluggen har fortfarande sin "fyrkantsform" bara en aning tillbucklad om man säger så. Kan ju ge dedär med 6 kants hylsan en chans, men grejen med den andra hylsan var att när man tog i för kung och fosterland så liksom "vek" sig (eller mer pressades) hylsan neråt vilket gjorde att den tillslut släppte och då smällde man handen in i växellådsbalken. Sen när man tittade på hylsan så var den en aning skev och pluggen fick ett rundat hörn. Visserligen var denna hylsa en 12-kanthylsa så det kanske berodde på det? Men om man helt enkelt struntar i att använda överväxeln kan man köra på den gamla oljan ändå? Eller kommer lådan rasa tillslut???
#1250866
Så du har 4-kantpluggar, det trodde jag inte dessa hade. Trodde det försvann med M40/M41 (-76) Då borde det inte vara problem, dom brukar inte krångla. Har för mig att dessa pluggar har 1/2" fyrkant. Då kan du ta en hylsa (vilken som helst) från en 1/2" hylsnyckelsats och knacka på (förslagsvis storlek 10 - 14 mm) och använda en insex hylsa och då spärr eller ledhandtag. E.v en bräda mot karossen som du trycker mot handtaget. Nya pluggar finns då hos vilken VVS-handlare som helst. Gängan är G 1/2" konisk rörgänga.
#1251031
Här är en bild på pluggen som vägrar lossna oavsett vad jag provar, tänkte att det kanske trillar ner nån idé om ni veteraner ser en bild på problemet. Som ni ser så är den lite "krokig" och inte helt fyrkantig. Provade lennarts förslag men jag kommer inte åt med spärrskaftet :/
Bilagor
DSC_1167.jpg
Volympluggen som jag ej får loss oavsett vad.
DSC_1167.jpg (103.46 KiB) Visad 1588 gånger
#1251048
Om du tar bara hylsan bakvänd och en rörtång om? Fortfarande tryck med en träbåtar. A och O i sådana här sammanhang är bra verktyg och komma åt ordentligt. Det är nog många pluggar som blivit rundade när man ligger på rygg under bilen, man får då inte ordentligt "tag" heller
#1251077
För att få loss den typen av pluggar har jag införskaffat en stor rörtång. Om du kommer åt med en sådan bör det fungera.

Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg var pluggarna satt på växellådan till en 240. Det är några år sedan jag skruvade i en sådan.
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]