- tis 22 maj 2018, 00:38
#1250795
Hej!
Tänkte byta olja i växellådan på 245an eftersom den stått ca 13 år nu, grejen är den att pluggarna på lådan sitter som satan, antar att dom är fastrostade. Har provat olika sorters rostlösning, att knacka med hammare, banka på en 13mm hylsa, använda mini-rörtång, bankat på en 13mm ringnyckel, värma med gasol och har även försökt att använda en vanlig skiftnyckel. Efter mycket vridande med skiftnyckel så blev själva pluggen "halvrundad" om ni förstår hur jag menar, alltså allmänt krokig med andra ord. Därefter bankade jag på en 13mm hylsa (som vek sig på nåt konstigt vänster) så nu vet jag ej vad jag ska göra. Har som sagt även försökt värma med gasol runt pluggen och även på själva pluggen. Som sagt har jag ingen aning om vad jag ska göra härnäst. Är det ens nödvändigt att byta växellådsoljan om bilen har stått i varmluftsgarage i 13 (snart 14) år utan att blivit startad?? Tackar på förhand för eventuell hjälp!
Tänkte byta olja i växellådan på 245an eftersom den stått ca 13 år nu, grejen är den att pluggarna på lådan sitter som satan, antar att dom är fastrostade. Har provat olika sorters rostlösning, att knacka med hammare, banka på en 13mm hylsa, använda mini-rörtång, bankat på en 13mm ringnyckel, värma med gasol och har även försökt att använda en vanlig skiftnyckel. Efter mycket vridande med skiftnyckel så blev själva pluggen "halvrundad" om ni förstår hur jag menar, alltså allmänt krokig med andra ord. Därefter bankade jag på en 13mm hylsa (som vek sig på nåt konstigt vänster) så nu vet jag ej vad jag ska göra. Har som sagt även försökt värma med gasol runt pluggen och även på själva pluggen. Som sagt har jag ingen aning om vad jag ska göra härnäst. Är det ens nödvändigt att byta växellådsoljan om bilen har stått i varmluftsgarage i 13 (snart 14) år utan att blivit startad?? Tackar på förhand för eventuell hjälp!