Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Duren
#1250714
Har en 240 -82 med M47 med h-mätarwajer uttag. Denna låda sjunger (viner, tjuter olika i olika växlar, 4:an är helt tyst) men bara när lådan är varm. I vinter har den varit tyst (Norrland så har varit kallt i vinter. Nu när det är sommarvärme så har den börjat om att sjunga). Ska byta olja (är typ 1000 mil gammal 80w90 men ska hälla i en tjockare olja). Läst att lagren i dessa lådor är svaga därför känner jag inte för att skruva dit en begagnad. Lagren finns ju att köpa nya, är dessa svåra att byta eller finns det nån runt Skellefteå som är duktig på byta lager i växellådor??

Tips på oljor som vore bra för min sjungande växellåda tills man får den renoverad??
Användarvisningsbild
av Frrla
#1250716
10w40 har jag hört talas om eller atf som är runt 7w, men din 80w90 olja har nog tatt död på den lådan om den inte var nära döden innan och den oljan fick tyst på den.
av Duren
#1250724
Den Ven redan innan. Men kan prova motorolja. Läste nån här på forumet sa att dom fått tyst på m47 via mobil 1 olja. Låter jätte knäppt om man frågar mig att hälla i en tunn olja om lådan sjunger när den är varm men jag har haft fel förr. Kan prova.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1250826
Det har varit många turer om olja till M47 lådan under åren. Volvo har ändrat specen flera ggr. Sista budet budet är det som "Frrla" skrivet, motorolja. Dock så rekommenderar Volvo motsvarande ATF typ F/G om bilen används där det är mycket kallt.
Volvo har också en egen olja till dessa växellådor (M45, M46, M47) som dom kallar "Thermo oil" och det finns ingen översättning (hittade ingen då) till andra fabrikat. Men denna rekomenderas inte längre till M47 om jag förstått rätt
Köpte en beg, låda till min 754-a (M46)och bytte då till Dexron ll då detta är en syntetisk olja som Volvo rekommenderar till senare modeller, Men bytte efter någon månad till ATF typ F/G (som Volvo rekommenderade före Thermo oil) då jag inte tyckte den fungerade riktigt (overdrivelåda), efter oljebytert funkar den ypperligt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1251276
Ja de har vart mycket gissel om oljor i lådorna. Jag köpte redline.s dyraste till min m46 mest för att testa. och nu efter några år kan jag säga att den slirar inte på backen när man dumpar kopplingen lite fort som den gjorde förut. och den växlar mjukare men väldigt bestämt, och nästan direkt när man trycker på knappen. förut kändes den lite långsam.
bilen är i övrigt helt original och inget är utbytt med ca 33tusen på mätaren och allt stämmer så litar på miltalet och historiken.

I övrigt så kör jag med dextron II i m46 med en gnutta tillsats som ska göra oljan lite tjockare och va snäll mot packningar. och det har fungerat i 3år utan problem mer än lite lättare bekymmer att få i växlarna om man glömt motorvärmaren i - 25 grader eller kallare och ska iväg direkt.
av hejpådig7777Volvo
#1258525
Hej! Det lär väl vara M46 du talar om med en knapp ovanpå växelspaken (överväxel) och inte M47? Jag hade en 245:a från 1982 mellan åren 1998 och 2012. Det började också tjuta i lagren efter ett tag. Jag fick låna en sprängskiss över växellådan, så jag kunde byta lagren. Inga problem! Jag är inte någon proffs på bilar, utan en helt vanlig hemmamekaniker, men lyckades ändå. Jag kan också tala om för dig att Volvo satte påfyllningspluggen för långt ner vid tillverkningen av dessa lådor, så för att få i 2,3 liter växellådsolja, så måste man vicka på lådan förutsatt att man har den borttagen. Efter att jag gjort det, så slutade det skorra mellan 3:an och 4:ans växel. Mvh Tobias

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]