Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Liindaajonsson
#1249685
HAALLÅÅÅ snälla hjälp mig nu.

Tänkte se om någon kan hjälpa mig att få reda på vad som har en hänt me min bil.
Bilen är en 240 GLT-84 med B23E K-jetronic.
Den har gått väldigt hårt då föregående ägare har tp misshandlat den och gjort en massa konstiga kabeldragningar.
Har fått hjälp att dra en hel del kablar till ljudet, extraljusen m.m. Men i de stora hela så hade dom förra dragit direktström till pumparna och dom ville få de som det skulle va.
Den har även gått väldigt fett med bensin och tänkte prova att ställa ner den lite. Upptäckte då att gummibälgen inte satt fast ordentligt så satte vi den på plats och efter de så ville inte bilen starta efter monteringen av reläet.

Vu har gjort följande:
- kollat nollning mellan motor/kam
- kollat nollning på tändning mot motorn
- kollat kablarna till reläet
- bytt stiften
- bytt tändkablarna
- ny rotor och fördelarlock
- vissa kablar har fått nya beståndsdelar

De finns gnista och han har även tagit isär LMM för att se hur skruven stod och den va inställd för att driva en raket. Så han tog ner den som sitter i hans för att jämföra hur skruven stod och han hade typ 4 gänga och min va typ 10 gänger.

Skruvade ner den så att den va lika som hans o nu luktar de inte lika mycket.
Men inte händer när jag vrider om nyckeln.

Hjälp, tips o råd mottages med varmt hjärta ☺️
av Rådlös
#1249700
Tyvärr, måste man säga när någon "glad amatör" har varit framme och kopplat bilelektronik efter eget (någon annans ?) förstånd.
Kanske ett vulgärt svar, men det är ett effektivt sätt att "ha ihjäl" en bil när någon får för sig att göra egna kopplingar i sådant som bilkonstruktörer har suttit och jobbat med under kanske ett år för att få det att fungera.
Om du avser att behålla bilen som en bruksbil, så bör du börja med att skaffa ett gällande kopplingsschema för bilen. Nu har du en viss tur i detta. Kopplingsschema finns i en blå handbok som Volvo har givit ut. Visst, längesedan men den förekommer på antikvariat och liknande. Kolla på Internet. Boken tror jag heter Gör det självbok för 240 och 260-srien, eller något liknande. Och den är blå på omslaget. Den innehåller anvisningar och kopplingsschema för årsmodellerna mellan 1975 - 1986. För felsökning och annat är också en bra multimeter ett värdefullt instrument.
När det gäller K-Jet finns det inte så mycket i boken, men det "råkar" finnas här på detta forumet:
viewtopic.php?f=3&t=87426

Ett tillägg: Jag hittade ett exemplar av Gör det självboken på Tradera: https://www.tradera.com/item/343571/310 ... ch-framat-?
Misshandlad och sönderläst, men kolla upp att kopplingsschemat finns intakt (Är ett par sidor stort) Och dessutom går ju försäljningen snart ut, så du måste agera fort här. Om du missar så vet du i alla fall hur boken ser ut. Den förekommer på fler ställen.
av 164forever
#1249708
Hej.

Har ni kollat själva bränslepumps-reläet?

Jag har haft några stycken Volvon, både 240 o 740,
med K-jet, men det var ett antal år sen sist,
och jag har för mig att reläet ska vara grönt.

Hur som helst så brukar dom här reläena börja krångla
och då blir det som för dig, att bilen inte startar överhuvudtaget
eller bara tvärdör under vanlig körning!

Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249711
K-Jetronic är ett äldre väl beprövat system (kan spåras tillbaka till 2-dra världstidens flygmotorer) och brukar inte ställa till så stora problem. Dock är det känt för att lätt "sura ner sig" vid startproblem. K- står för Kontinuerlig (heter ungefär samma på tyska). Vilket betyder att den sprutar bränsle hela tiden så det blir lätt för mycket om den inte startar "på en gång". Är den då "skruvat på" med CO-halt skruven (tror det är den du menar som ni skruvat på) så får den ju ganska ordentlig med bensin om man håller på att försöka starta. Risken är då att tänstiften blir så genomsura att dom är "bortom all räddning". Det går inte satt få dom rena, utom möjligen om man blästrar dom rena.
Ett annat problem är att den är väldigt känslig för tjyvluft, ofta är bälgen trasig någonstans eller vakuumslangar till insuget. Ett tredje problem som brukar uppstå på äldre bilar är att tillsatsluftsliden hänger sig i något läge. Den reglerar luftflödet förbi gasspjället och sköter om så tomgången är något så när stabil både med varm och kall motor. Sedan kan det krångla med själva bränsleregulatorn också, när den blir gammal och sliten så sjunker styrtrycket och då får motorn för mycket bensin.
Kolla i din boken som "rådlös" länkar till, där ska finnas ett felsökningsschema, är där inte det har jag det någonstans i någon dator. Finns säkert "på nätet" också
av Bergaurban
#1257073
Har en 240 -88 A som inte ger spänning till säkring 4 vilken skall driva brönslepumparna
Säkring hel som matar stift 30 på bränslerelä som då har rätt inspänning.
Om jag tvångskör reläet eller byglar säkring 6 till 4 så startar pumparna. Dock inte motorn.
Den startar till med strartgas så hallgivare och tändning torde väl vara ok.
Har nu bytt styrmodulen utan att det hjälper.
Har mätt spänning o resistans på dess ingångar o helt ok.
Har mätt resistans på LMM och de ligger inom ok område likväl tempgivare o knacksensor.
Har inte kollat de två stift på bränslerelä som skall jorda ner vid tändning resp start. Skall dessa få sin signal från styrmodulen?
Är det någon som har idéer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257076
Du ska ha ett bränslerelä (vitt, rektangulärt) som startar pumparna när motorn går runt och det får signal från (genom styrboxen) Hallgivaren i fördelaren eller vevaxelgivare. Tidiga -88-or har givaren i fördelaren (system LH2.2) och senare (LH2.4) har det i svänghjulskåpan. Det fanns även K-Jetronic -88, men efterson du skriver om LMM så har du ett elektroniskt system (LH). Är det detta relä du byglar? Prova i så fall att byta det, dom brukar krångla ibland
av Bergaurban
#1257093
Har bytt reläet sedan tidigare (vitt) men det styr inte ut spänningen till säkring 4.
Det verkar ju som om bränsleboxen inte ger signal tillbaka till reläet ’jorda ner’ som flera skriver om.
Har skaffat en ny box som skall testas i kväll.
Några andra idéer tas tacksamt emot
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257161
Har du ingen signal in till styrboxen från Hallgivaren/ blir det ingen gnista till stiften heller. Kolla om du har det
S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]