Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1249364
Hej,
Jag håller på och byter dämpare och fjädrar bak. Allt är ju hoprostat och svårt att få isär. Har iaf fått loss dämparna och skulle ge mig på fjädrarna, är ju som jag förstår det bara att lossa underifrån till det nedre fästet och sen sänka ner bakaxeln så ska fjädrarna komma ur. Men, det är helt omöjligt att få loss muttern, har vräkt på med WD40 och värme men den sitter som berget. Lyckats dra ena sidan rund och det känns som den andra sitter precis lika illa. Tänkte därmed ta till vinkelslipen.

Nu min fråga, vad är det för bult och mutter till dessa, något som tex finns på Biltema? Vore jobbigt om man måste beställa så att bilen blir stående hela helgen.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1249418
ja brukar lossa panhardstaget också så vrider sig inte alltihopa när man sänker ner.

de ska vara vanliga bult och mutter på undersidan, eventuellt brickor. va försiktig med den brickan som klämmer fast fjädern innifrån i nedre fästet. om de är väldans rostigt där brukar dom också vara slut om man har otur
av bönan
#1249496
Brickorna var i riktigt bra skick faktiskt, bilen har ju faktiskt bara gått 12000. Men fjädrarna var helt slut så det var nog original. Nu blev det iaf riktigt bra och baken släpar inte i backen när man tankar fullt ;-)

Trist bara när 4 av 5 timmar går åt till att få loss saker som rostat fast. Men det är ju gamla bilar.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]