Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elvik
#1249072
Hej jag har inte mycket att gå på, enda infon jag fick var att det skulle vara någon slags insprutning som sköts mekaniskt.
Tänkt att slänga i denna gamla motor i min 740 då motorn jag har (B230A) inte riktigt orkar med längre.
Denna var trimmad nån gång i tiden och gick bra men stått i många år sedan dess så en översyn skulle behövas.

Han visste inte om man behövde någon databox till den för han hade ingen men vi hittade en sladd med 4-6 kontakter kollade inte så noga dum som man var.

Priset var väldigt billigt då den stått länge och han inte har bytta av den. men kommer jag behöva byta ut kabelhärvan för att få i denna motor är det jag undrar?

Gissar på att det är en B21E kan det stämma tro?





32252841_10217172045319841_2862854633477373952_n.jpg
2
32252841_10217172045319841_2862854633477373952_n.jpg (760.18 KiB) Visad 1526 gånger
32231564_10217172045599848_1458807988801241088_n.jpg
3
32231564_10217172045599848_1458807988801241088_n.jpg (700.24 KiB) Visad 1526 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1249085
Jag ser luftmängdsmätaren från K-Jetronic (Borsch CI), så detär nog en B21E, B23E eller B200E eller B230E. Den har ingen styrbox men du behöver en bränsleretur samt rätt bränslepump. Trycket är högre än på senare insprutare.
av elvik
#1249112
frasse4 skrev:Jag ser luftmängdsmätaren från K-Jetronic (Borsch CI), så detär nog en B21E, B23E eller B200E eller B230E. Den har ingen styrbox men du behöver en bränsleretur samt rätt bränslepump. Trycket är högre än på senare insprutare.

Tack så mycket :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249133
Jag skulle tro att det blir ganska mycket jobb med denna motor innan den "spinner som en katt". Det vore ju tråkigt om man lägger ner en massa tid och pengar för att sedan få bakslag i besikningen. Satsa iställer på att använda denna motor som bas och flytta över delar som förgasare, bensinpump, fördelare och sådant från din gamla motor. E.v flytta över topplocket också.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1249141
jo det ligger nog något i det Lennart säger, K-Jet går bra när allt lirar...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249718
frasse4 skrev: tor 10 maj 2018, 21:02 jo det ligger nog något i det Lennart säger, K-Jet går bra när allt lirar...
Jovisst är det så, men jag tänkte mest på att den ser ut att legat utomhus ett tag så det kan ha rostat invändigt i insprutningen, då kan det bli svårt att få den att gå. Sedan är det ju (som jag skrev ovan) att Bilprovningen inte godkänner den. Om dom ser att motorn är bytt till en annan motormodell alltså
Användarvisningsbild
av Frrla
#1249778
ingen av spridarna kommer fungera om den inte tömts på bränsle helt efter den kördes senast. sen såna här grejer oftast urplockade av en anledning. mycket kan gå fel. speciellt om de står. visst går de att få liv i men jag satsar inte många kronor på det. bättre att kolla om det är en b23 istället, och ta motorn i din bil med förgasare och din bils tändsystem (kipp slangarna till spridarna) istället.
Den kommer spinna finfint för den har högre komp, och 2.3L gör stor skillnad om du har en 2.1. en v-kam och extraktor så har du allt du behöver för lite mer klös utan att bränslemätaren blir allt för lidande :)

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]