Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johanna109
#1245786
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med hur man ska göra för att lufta kylsystemet på sin bil. Jag ska byta från blå kylarvätska till röd, och då måste jag ju lufta ur den gamla vätskan. Hur gör man det?
Mvh
av Rådlös
#1245846
OBS! Det finns inga gällande färgkoder för glykoler som är avsedda för motorfordon! Alla glykoler för motorfordon är färgade. Dom kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös. Så strunta i färgen. Färgen har ingen aktiv del i glykolens egenskaper. Det viktiga är vilken sorts glykol du häller i. Det finns två sorter. Etylenglykol och proylenglykol. Den första etylenglykol, är absolut vanligast, billigast men giftigast. Den andra propylenglykol är ovanlig, dyrare men anses miljövänligare. Dock ingen hälsodryck. Dom här båda kan ha vilken färg som helst. Även samma färg t.o.m.
Man skall inte blanda dom här två. Det blir en brun sörja av kylarvattnet. Inte bra.
Är det någon som har sagt till dig att byta (och lufta) kylsystemet? Är det något fel på det nuvarande som gör att du behöver byta?
Förr sa man att man behöver byta kylarvatten vart annat år. Det gör man inte längre. All glykol för motorfordon innehåller ett korrosionsskydd (rostskydd) Det ansågs tidigare vara förbrukat efter två år. Men glykolen i sig själv åldras inte. Nu har man kommit på andra tankebanor. Man byter bara om kylarvätskan är förorenad med slam och partiklar och om lägsta antifryspunkten inte ligger tillräckligt lågt. Neråt -35°C.
Man behöver normalt inte lufta något kylsystem. Det gör bilen själv när man använder den bara man ser till att vätskan är i rätt nivå.
Så strunta i färgerna, fyll glykol om du behöver, och blanda inte etylenglykol och propylenglykol. Och om du fyller helt nytt, blanda 50/50 vatten och glykol. Vänta inte med glykolen. Det är viktigt att korrosionsskyddet finns med från början.
Kom ihåg: Det finns ingen gällande färgkod. Men det finns två sorters glykol för motorfordon. Den ena etylenglykol, förhållandevis billig och absolut vanligast. Den andra propylenglykol, dyr och ovanlig men hålls för att vara miljövänlig. Blanda inte dom här två! Läs på flaskan/dunken vad det innehåller.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1246822
Sticker in näsan med att den röda vanligtvis är för rena aluminium motorer och en typ av "longlife". Den gula "volvo-glykolen" är snarlik eller samma.

Bytte på min v70 nyligen å på den hette glykolen momeneytlenglykol eller så. Och den var blå vilket är fel färg men rätt sort för bilen.

När jag bytt på 240 har jag använt kranen längst bak på blocket under grenröret. Fyllt vatten och kört lite sen tömt igen och fyllt 5l glykol och resten vatten. -40 typ blir de på skalan om de nu stämmer. Aldrig frusit för mig iaf.
#1246828
MONOETYLENGLYKOL hette den helt säkert. Det är bara ett språkligt sätt att få det lite mer exakt. "Kemiska" är ett språk med många möjligheter att få det att låta svårare än vad det var från början. Om man vill kan man få varje stavelse eller vokal att ha betydelse åt det ena eller andra hållet.
Vi förenklar och säger att du har etylenglykol i din kylare. Det både räcker och stämmer.
Longlifeglykol, där har bilindustrin själv tagit död på ett begrepp. Ett begrepp som kanske har varit lite extra, super, värsting, flash, fivestar......?
Förr var det ju så att bilindustrin förordade att man skulle byta kylarvätska vart annat år. Det gör man inte längre. I serviceprotokollen står det bara: Byt om den är grumlig eller förorenad. Eller om den inte håller lägsta antifryspunkt. Det står inget om år eller körsträcka på detta.
Det är ju så här att om vatten förvaras i ett slutet kärl under en längre tid, så försvinner det aggresiva syret ur vattnet. Tänk på varmvattnet i elementen i våra bostäder. Det vattnet har kanske funnits där sedan huset byggdes på 1940-talet? I alla fall merparten av samma vatten. Elementen rostar vanligtvis inte sönder inifrån.
Det är detta som bilindustrin numera har tagit fasta på. Dom säger bara: Byt vid behov! Dom hade ju i teorin kunnat slå sig ihop med glykolindustrin och säga: Byt vart annat år, eller köp våran Super extra värsting Longlife-glykol för endast 499,95 kr litern! Nu gör dom inte det. Dom kanske ser ordet Underhållsfritt som ett bättre försäljningsargument? Vi hoppas det, men undrar samtidigt för oss själva: Vad betyder underhållsfritt egentligen? Men den frågan kan bilindustrin ta upp en annan dag.
Och fortfarande: Några gällande färgkoder för glykoler avsedda för motorfordon existerar inte. Ren glykol är färglös. Färgen har ingen aktiv roll i glykolen. (Det finns ofärgad glykol för den som vill ha det) Och alla glykolsorter kan ha vilken färg som helst. Även samma färg på två sorter. All glykol avsedd för motorfordon är baserad på etylalkohol (etanol, sprit, samma sak men olika ord), men blandad och tillsatt med andra ämnen så den är giftig. Medan propylenglykol är lite mindre giftig. Men den är fortfarande baserad på etylalkohol.
av Rådlös
#1247030
Jo, det finns många som framhåller det som det ultimata alternativet. Destillerat vatten kostar dock. Skall man bara ha en liter eller så blir det tämligen dyrt. Kanske någon 50-lapp eller liknade. Köper man större volymer på dunk blir det billigare.
Men många har i dag gratis tillgång till det utan att tänka på det. Eller att utnyttja möjligheten.
Det blir numera vanligare att ha en luft/fuft-värmepump. Eller en avfuktningsanläggning i tvättstugan för tvättork, eller en klimatanläggning för inomhusluft (även i husvagnar och liknande). Dom här tre exemplen jobbar med samma princip och producerar destillerat vatten hela tiden. Beror lite på hur stora dom är, men flera liter om dagen är ett vanligt genomsnitt. Kolla upp möjligheten att samla upp vattnet i en ren dunk för senare användning.

Ett litet tillägg. Det är nog skillnad på destillerat vatten och destillerat vatten. Jag vet inte exakt, men renheten på produkten avgör nog om man även kan använda det till exempelvis batterivatten. Något säger mig att kravet på batterivatten är större än det som droppar från en luftvärmepump. Så betala hellre för sådant vatten. Där handlar det ju inte om några jättemängder, ett par deciliter max.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1247641
att använda destillerat vatten i kylaren är enligt mig total överkurs om man inte har en dyr nyare bil eller kanske en gammal bil som står längre perioder och inte körs speciellt ofta, använder alltid bästa kvalitets-oljan osv, osv.

I en gammal bruksbil eller som jag har ett par 3 bilar som bara körs på sommaren så är regelbundna byten av vätskor och oljor fullt tillräckligt. har inte en tillstymmelse till rost eller förslitningar i den bil jag renoverade hela motorn på för några år sen å har inte bytt någon kylar-vätska i den än, då den är som ny fortfarande, även invändigt.

Vill man använda destillerat vatten så go ahed. vill man slå i spridar-rengöring å köra på det så ska inte jag stoppa någon. men då tycker jag man ska gå hela vägen och köpa nya stift å tänd-delar varje år, de dyraste oljorna man kan hitta till bakaxeln, växellådan, motorn, bromsvätska, plocka isär motorn och skrapa sot vartannat år osv, osv. :-D ;-)

jag bara säger som många jag rådfrågat på verkstäder lite överallt och sett själv. men kan man få tag på det billigt eller gratis så slå i om de ändå är byte pågång. för då blir det ju en annan sak.
#1247654
Jo då! Det är ju så att glykolen innehåller ett korrosionsskydd och det klarar under normala förhållanden att skydda och motstå eventuella aggressiva ämnen i vanligt kommunalt vatten. Men det finns ju alltid människor som inte nöjer sig med det vanliga utan vill ha sådant som kanske har ett flashigt namn, bara säljs av någon speciell handlare eller endast säljs utomlands. Det gäller ju inte bara glykoler och liknande, utan förekommer i alla möjliga sammanhang.
Jag tog med det här för jag vet att många är noga med det. I min bil är det förmodligen vanligt kommunalt vattenledningsvatten (tillsammans med glykol).
Användarvisningsbild
av Omlott
#1248088
Godmorgon!
Om vi återgår till ämnet hur man gör för att byta kylarvätska och lufta systemet så kan du kolla upp Chrisfix på youtube. Han har olika klipp om hur man byter beroende på hur nogran du vill vara.

Här är länken till klippet där han går in på djupet.
https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5YiHg

Enligt instruktionsboken till min Volvo 244 GL -84 står det så här.
(Motor B21A)

"Byt kylarvätska var tredje höst
Avtappning
1. Ställ värmereglaget på WARM.
2. Ta av locket på expansionstanken.
3. Öppna kranen på motorns högra sida.
4. Lossa nedre slangen till kylaren.

Påfyllning
5. Stäng kranen och fäst de lossade slangarna enligt 3 och 4 ovan.
6. Fyll expansiontanken till MAX-markeringen eller något över.
7. Varmkör motorn och kontrollera att kylsystemet är tätt och efterfyll vätskan till MAX-markeringen."

Kylsystemets volym: ca 9,5 liter.

Kom ihåg att ha hinkar som fångar upp den gamla kylarvätskan då det är mycket giftigt. Håll djur borta då glykol smakar sött.

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]