- lör 05 maj 2018, 13:44
#1248127
Det var säkert helt riktigt som sas i den filmen. Och man kan väl tillägga ett par saker: Om kylarvattnet ser ut som på filmen, "kaffefärgat" är det definitivt hög tid att spola kylsystemetet och byta till ny vätska.
Här förekommer ofta rådet att lägga i en eller två diskmaskintabletter i stället för att köpa kylarrensmedel. Det kan förmodligen göra på lite äldre bilar, 240 och 740/940 etc. etc. Men på dom nyare med aluminiummotorer kanske man skall vara lite försiktigare. Diskmaskinmedel innehåller i huvudsak kaustiksoda och det kan angripa aluminium. Kylarrens brukar innehålla någon syra, så det är nog inte bättre det? Det viktiga i alla sammanhang är att skölja ordentligt när man har tvättat systemet.
Omlott: Du säger att det står "Byt var tredje år" i din instruktionsbok. Hade du tittat i några äldre böcker hade det stått vart annat år. Tittar du i en "färsk" instruktionsbok så står det inget alls!
Jag har funderat mycket över detta och skrev en fråga till Volvocars. Så här svarade dom:
"
Tack för ditt mail.
Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.
I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.
Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna.
Med vänlig hälsning"
Och så en underskrift med namn och lite andra uppgifter. Och jag fick även produktdatablad på Volvos glykol, både färdigblandad och koncentrerad. Den innehåller etylenglykol. Även ett serviceschema fick jag med. Där står ungefär samma sak, kontrollera köldbeständighet och "renhet". Byt vid behov. Ungefär så står det. Volvocars nämner "olika tillverkare" och att dom bara kan prata för sin produkt. Förmodligen står det samma sak på alla andra produktdatablad? Och det är ju naturligtvis inte Volvo själva som tillverkar glykolen. Dom köper in en färdig produkt och skriver sitt namn på dunkarna.
Men Volvo och säkert alla andra biltillverkare går på den tanken att om man förvarar vatten i ett slutet system en lång tid, så försvinner det aggresiva syret ur vattnet och metallerna angrips inte. Fixarkillen i filmen använde destillerat vatten. Jag skulle tro att det är valfritt. Har man tillgång till destillerat vatten så kan man ta det. Har man inte det så fungerar kommunalt kranvatten lika bra. Ny glykol innehåller korrosionsskydd. Den fungerar troligen så lång tid som det tar att "få ut det aggresiva syret" ur kylarvattnet? När korrosionsskyddet är förbrukat finns det inget syre kvar som kan angripa metallen. Så tolkar jag bilindustrins tankegångar. OBS! Metaller rostar (korroderar) säkert lika bra i enbart destillerat vatten som i kommunalt vatten. Därför är det viktigt att alltid ha glykol i kylarvätskan, där korrosionsskyddet finns. Gäller förmodligen samma sak även om jag enbart kör min bil i tropikerna där minusgrader inte förekommer?
Här förekommer ofta rådet att lägga i en eller två diskmaskintabletter i stället för att köpa kylarrensmedel. Det kan förmodligen göra på lite äldre bilar, 240 och 740/940 etc. etc. Men på dom nyare med aluminiummotorer kanske man skall vara lite försiktigare. Diskmaskinmedel innehåller i huvudsak kaustiksoda och det kan angripa aluminium. Kylarrens brukar innehålla någon syra, så det är nog inte bättre det? Det viktiga i alla sammanhang är att skölja ordentligt när man har tvättat systemet.
Omlott: Du säger att det står "Byt var tredje år" i din instruktionsbok. Hade du tittat i några äldre böcker hade det stått vart annat år. Tittar du i en "färsk" instruktionsbok så står det inget alls!
Jag har funderat mycket över detta och skrev en fråga till Volvocars. Så här svarade dom:
"
Tack för ditt mail.
Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.
I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.
Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna.
Med vänlig hälsning"
Och så en underskrift med namn och lite andra uppgifter. Och jag fick även produktdatablad på Volvos glykol, både färdigblandad och koncentrerad. Den innehåller etylenglykol. Även ett serviceschema fick jag med. Där står ungefär samma sak, kontrollera köldbeständighet och "renhet". Byt vid behov. Ungefär så står det. Volvocars nämner "olika tillverkare" och att dom bara kan prata för sin produkt. Förmodligen står det samma sak på alla andra produktdatablad? Och det är ju naturligtvis inte Volvo själva som tillverkar glykolen. Dom köper in en färdig produkt och skriver sitt namn på dunkarna.
Men Volvo och säkert alla andra biltillverkare går på den tanken att om man förvarar vatten i ett slutet system en lång tid, så försvinner det aggresiva syret ur vattnet och metallerna angrips inte. Fixarkillen i filmen använde destillerat vatten. Jag skulle tro att det är valfritt. Har man tillgång till destillerat vatten så kan man ta det. Har man inte det så fungerar kommunalt kranvatten lika bra. Ny glykol innehåller korrosionsskydd. Den fungerar troligen så lång tid som det tar att "få ut det aggresiva syret" ur kylarvattnet? När korrosionsskyddet är förbrukat finns det inget syre kvar som kan angripa metallen. Så tolkar jag bilindustrins tankegångar. OBS! Metaller rostar (korroderar) säkert lika bra i enbart destillerat vatten som i kommunalt vatten. Därför är det viktigt att alltid ha glykol i kylarvätskan, där korrosionsskyddet finns. Gäller förmodligen samma sak även om jag enbart kör min bil i tropikerna där minusgrader inte förekommer?