Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1248127
Det var säkert helt riktigt som sas i den filmen. Och man kan väl tillägga ett par saker: Om kylarvattnet ser ut som på filmen, "kaffefärgat" är det definitivt hög tid att spola kylsystemetet och byta till ny vätska.
Här förekommer ofta rådet att lägga i en eller två diskmaskintabletter i stället för att köpa kylarrensmedel. Det kan förmodligen göra på lite äldre bilar, 240 och 740/940 etc. etc. Men på dom nyare med aluminiummotorer kanske man skall vara lite försiktigare. Diskmaskinmedel innehåller i huvudsak kaustiksoda och det kan angripa aluminium. Kylarrens brukar innehålla någon syra, så det är nog inte bättre det? Det viktiga i alla sammanhang är att skölja ordentligt när man har tvättat systemet.
Omlott: Du säger att det står "Byt var tredje år" i din instruktionsbok. Hade du tittat i några äldre böcker hade det stått vart annat år. Tittar du i en "färsk" instruktionsbok så står det inget alls!
Jag har funderat mycket över detta och skrev en fråga till Volvocars. Så här svarade dom:

"
Tack för ditt mail.

Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.

I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.

Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna.

Med vänlig hälsning"
Och så en underskrift med namn och lite andra uppgifter. Och jag fick även produktdatablad på Volvos glykol, både färdigblandad och koncentrerad. Den innehåller etylenglykol. Även ett serviceschema fick jag med. Där står ungefär samma sak, kontrollera köldbeständighet och "renhet". Byt vid behov. Ungefär så står det. Volvocars nämner "olika tillverkare" och att dom bara kan prata för sin produkt. Förmodligen står det samma sak på alla andra produktdatablad? Och det är ju naturligtvis inte Volvo själva som tillverkar glykolen. Dom köper in en färdig produkt och skriver sitt namn på dunkarna.
Men Volvo och säkert alla andra biltillverkare går på den tanken att om man förvarar vatten i ett slutet system en lång tid, så försvinner det aggresiva syret ur vattnet och metallerna angrips inte. Fixarkillen i filmen använde destillerat vatten. Jag skulle tro att det är valfritt. Har man tillgång till destillerat vatten så kan man ta det. Har man inte det så fungerar kommunalt kranvatten lika bra. Ny glykol innehåller korrosionsskydd. Den fungerar troligen så lång tid som det tar att "få ut det aggresiva syret" ur kylarvattnet? När korrosionsskyddet är förbrukat finns det inget syre kvar som kan angripa metallen. Så tolkar jag bilindustrins tankegångar. OBS! Metaller rostar (korroderar) säkert lika bra i enbart destillerat vatten som i kommunalt vatten. Därför är det viktigt att alltid ha glykol i kylarvätskan, där korrosionsskyddet finns. Gäller förmodligen samma sak även om jag enbart kör min bil i tropikerna där minusgrader inte förekommer?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1248258
Såhär såg det ut när jag bytte termostathuset på min 940 i Thailand. Troligen gått en del med enbart vatten. Jag köpte ett korrosionsskydd som skulle blandas 1 på 20 dvs 0,5 liter till hela systemet och fyllde med batterivatten. Kranvatten där innehåller betydligt mer klor och kalk. Under året jag bodde såg jag aldrig termometern under +20 grader.
IMG_0474.JPG
IMG_0474.JPG (50.92 KiB) Visad 1734 gånger
Användarvisningsbild
av Omlott
#1248796
Godkväll Rådlös!
Hehe, jo Chrisfix vill ha tydliga exempel när han gör sina filmer.

På 240 verkar det så pass enkelt att byta kylarvätska så det skulle jag kunna tänka mig att göra vartannat år.
Skrev det som stod i boken för att trådskaparn ska få svart på vitt. Även om det är föråldrad information.

Rensmedel i kylsystemet får man göra på egen risk tycker jag för att jag har läst både bu och bä.

Ja...Volvo har sin "longlife glykol" som inte ska behöva bytas om den håller kylan så att säga.
Jag ska dock byta i min Volvo v50 från 2004 för jag tycker färgen börjar bli dålig.

Frasse4
Fy tusan. Den 940:n ska vara glad att den fått dig som ägare. Bra referens tills Rådlös inlägg.

P.s Bra tips rådlös om avfuktar eller luftvärmepumpsvatten. Det använder jag till att blanda spolarvätska med och till kylarsystemet. Resonerar att det är fritt från klor, kalk och andra ämnen som man får med i kommunalt vatten.

Vad är det för bil du har Johanna109 om någon kan hjälpa dig med mer detaljerad information om hur man byter kylärvätska på just den bilen.
#1285390
Rådlös skrev: lör 21 apr 2018, 20:00 OBS! Det finns inga gällande färgkoder för glykoler som är avsedda för motorfordon! Alla glykoler för motorfordon är färgade. Dom kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös. Så strunta i färgen. Färgen har ingen aktiv del i glykolens egenskaper. Det viktiga är vilken sorts glykol du häller i. Det finns två sorter. Etylenglykol och proylenglykol. Den första etylenglykol, är absolut vanligast, billigast men giftigast. Den andra propylenglykol är ovanlig, dyrare men anses miljövänligare. Dock ingen hälsodryck. Dom här båda kan ha vilken färg som helst. Även samma färg t.o.m.
Man skall inte blanda dom här två. Det blir en brun sörja av kylarvattnet. Inte bra.
Är det någon som har sagt till dig att byta (och lufta) kylsystemet? Är det något fel på det nuvarande som gör att du behöver byta?
Förr sa man att man behöver byta kylarvatten vart annat år. Det gör man inte längre. All glykol för motorfordon innehåller ett korrosionsskydd (rostskydd) Det ansågs tidigare vara förbrukat efter två år. Men glykolen i sig själv åldras inte. Nu har man kommit på andra tankebanor. Man byter bara om kylarvätskan är förorenad med slam och partiklar och om lägsta antifryspunkten inte ligger tillräckligt lågt. Neråt -35°C.
Man behöver normalt inte lufta något kylsystem. Det gör bilen själv när man använder den bara man ser till att vätskan är i rätt nivå.
Så strunta i färgerna, fyll glykol om du behöver, och blanda inte etylenglykol och propylenglykol. Och om du fyller helt nytt, blanda 50/50 vatten och glykol. Vänta inte med glykolen. Det är viktigt att korrosionsskyddet finns med från början.
Kom ihåg: Det finns ingen gällande färgkod. Men det finns två sorters glykol för motorfordon. Den ena etylenglykol, förhållandevis billig och absolut vanligast. Den andra propylenglykol, dyr och ovanlig men hålls för att vara miljövänlig. Blanda inte dom här två! Läs på flaskan/dunken vad det innehåller.
Okej, jag fick reda på att glykolen behövde bytas när han i butiken sökte på vilken glykol bilen skulle ha då jag skulle köpa en ny. Det visade sig att dom hällt i fel glykol i bilen innan. Fick då en annan som var till för gjutjärnsmotorer som det är i bilen. Kan också nämna då att detta är inte till en Volvo, utan en Mazda 3 då som min mamma har. Är inte så insatt i Mazda så är inte helt säker på hur jag skulle göra.
av Rådlös
#1285444
Etylenglykol fungerar på samma sätt till både gjutjärnsmotorer och aluminiummotorer. När jag läser detta får jag en känsla av att Mazda försöker följa hur det är i USA och den marknaden. Där kan det vara olika sorters glykoler i olika stater beroende på vad som är godkänt att sälja i den aktuella staten. Och det handlar alltså om tillsatser i glykolen. Inte glykolen i sig. Jag vet inte, men tror att det är något sådant som någon försöker att få dig att köpa. Kan ju bero på någon miss när man har försökt översätta instruktionsböckerna till olika språk. Exempel: Man började med USA-marknaden eftersom den (kanske?) är störst utanför Japan. Och man skrev så som det skall vara i USA. Sedan följde "felet" med i övriga översättningar. Så gissar jag.
Här i Sverige har vi bara två sorters glykoler, etylenglykol och propylenglykol. Den första är absolut vanligast och förhållandevis billig men mycket giftig. Den andra anses miljövänligare men är dyrare och tämligen ovanlig. Och etylenglykol har fungerat som köldskydd så länge det har funnits. Korrosionsskyddet tillkom senare men i dag finns det i all glykol som säljs för köldskydd till bilmotorer. (Det blandades separat och tillsattes när man blandade vatten och glykol på 50 och 60-talet)

Man kan tillägga att före det blev allmänt att använda glykol som köldskydd i bilmotorer, så hällde man i rödsprit. eller T-sprit som det heter i dag. Det var bara det att rödsprit kokar bort vid 76°C (tror jag?) så man fick hålla på att återfylla med mer rödsprit hela vintern.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]