Sida 1 av 1

Svårstartad D24T

Postat: tor 19 apr 2018, 19:07
av aMIGa
Har en svårstartad D24T. Efter att ha noterat lite läckage på 2 av returslangarna för dieseln så bytte jag dessa. Och efter det så är den galet svårstartad. Fattar inte varför. Någon som har nån idé? Luft i systemet kanske?

Re: Svårstartad D24T

Postat: fre 20 apr 2018, 19:25
av Arne
Är den svårstartad då den är kall eller varm?

Re: Svårstartad D24T

Postat: fre 20 apr 2018, 22:44
av snepo
Kan mycket väl vara luft i systemet. har varit med om det en gång för länge sen. Fick rådet att ta bort tanklocket och blåsa så mycket det bara gick. Tryckluft och trasa. Tame tusan så funkade det. Var en Golf 79 eller 80 årsmodell. D24T är väl också en vw motor?. Kan vara värt att prova .

Re: Svårstartad D24T

Postat: lör 21 apr 2018, 10:43
av aMIGa
Då den stått i garage under vintern så minns jag faktiskt inte om den betedde sig så här vid varm eller kall motor. Ska undersöka.

Re: Svårstartad D24T

Postat: lör 21 apr 2018, 22:16
av osla
har den väl gått igång så är det inte pga slang bytena luften beror på för då är den luften borta. vanligt på dessa pumpar är läckage vid ingående axel/pumpdrevet pga dålig tätning runt axeln så den suger luft där. men börja leta efter läckage på sugledning från tank till pump, du kan även testa med en dunk under huven och stick ner bränsleslangen i den och ha som tank, fungerar det då så läker det nån stans mellan tank/pump

Re: Svårstartad D24T

Postat: sön 22 apr 2018, 17:40
av Arne
Ja om den läcker luft vid ingående axel brukar det vara värre då den är varm. Det är ganska enkelt att byta denna tätning (kostar ca. 30 kr) då du lossar pumpen. Däremot är det lite bökigt att justera in den rätt igen.

Re: Svårstartad D24T

Postat: tis 10 jul 2018, 21:33
av hejpådig7777Volvo
Hej! Jag har inte meckat något med dieselmotorer, men jag vet en del rent teoretiskt. Är det glödstift på D24T, så kan de vara dåliga, så att de behöver bytas. Alla dieslar har inte glödstift. Vet inte hur det är på den här motorn. Sen kan insprutarna vara igensatta, Eftersom dieselmotorer ger betydligt mer avlagringar i bränslesystemet än bensinmotorer. Det är därför man ska hälla i STP bränslerengöring för dieselmotorer med jämna mellanrum. Har det blivit för mycket beläggningar kan man bli tvungen att byta spridarna (insprutarna), vilket kan bli en dyr historia. Mvh Tobias