Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243604
Hej

Jag har märkt att det oftast är lite olje rester runt om & precis nedanför påfyllnings locket uppe på ventilkåpan...... påfyllnings locket & packningen är helt nya......är det här något tecken på att det är något annat problem med motorn som är en B230F årsmod 1988.......vevhus ventilationens lilla sil/filter är rengjort.....& Öppnar jag locket & lyfter lite på det så är det sugeffekt från hålet...... eller är det helt enkelt så bara att Volvos packningar till oljepåfyllnings locket är dåliga & någon 0.5 - 1mm för tunna i tjockheten.... både locket & packningen är ca 8 månader gamla........ jag fick ett litet tips av min garage granne......han sa så här till mig ta med dig packningen hem & koka den i en kastrull med vatten i några minuter så sväller den lite......ska ta & testa tipset nu i kväll

Skickat från min F8131 via Tapatalk
#1243659
Har också haft det problemet på 2 bilar. En nyrenoverad motor å där va packningen för smal. Så böjde piggarna på locket lite med en hammare så klämmer den åt hårdare.

Den andra bilen hade tät slang från insuget, den lilla, och så satt själva oljefällan igen, men inte helt. Så lite lösningsmedel, tryckluft och en oljeservice kort därefter så har problemet vart borta.
#1243688
Frrla skrev:Har också haft det problemet på 2 bilar. En nyrenoverad motor å där va packningen för smal. Så böjde piggarna på locket lite med en hammare så klämmer den åt hårdare.

Den andra bilen hade tät slang från insuget, den lilla, och så satt själva oljefällan igen, men inte helt. Så lite lösningsmedel, tryckluft och en oljeservice kort därefter så har problemet vart borta.
Okej Bild tack för tipset jag ska kolla upp det här snarast möjligt......

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]