Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1243032
Behöver lite hjälp med att värdera en 1980 års 244 GL, "svart special", inför försäljning. Av 400 tillverkade exemplar köptes en ny av min farfar. Pedantskött tills att han slutade köra bil, blev ståendes något år innan jag som 18-åring tog över den och körde den något år, varefter min syster tog över den i sin tur som hennes första bil. I min skötsel ägnade jag mycket tid och möda åt att göra allt i min makt jag för att hålla efter den, men min syster intresserade sig mer för hästkrafter i singular än för bilar och grundförutsättningarna var väl inte heller bäst. Bilen är därför idag i dåligt skick, enligt mig.

Jag har som familjens bilnörd ålagts att ombesörja försäljning, då ingen har intresse av att lägga några pengar på den längre. Jag är ganska pessimistisk då jag anser den är körd i botten och i dåligt skick, något jag fått mothugg för pga ovanlig modell. Vad ska jag lägga ut bilen för? Jag har tyvärr inga bilder just nu men ska försöka fixa det.

+ Endast två ägare på pappret, ca 23k mil, startar och går helt okej (lite kinkig i vintras), fungerande servo och överväxel.
+ Unik modell. Har försäljningsbroschyren från när den såldes ny. Servostyrning, unik grå plyschklädsel, svart lack med stripes, specifika fälgar (iaf då?), M46 låda med överväxel
+ Motor och växellåda bytta på Volvo-verkstad vid ca 20000 mil
+ Ej sönderstylead eller något, det enda ändrade är att jag monterade original Yazaki-varvräknare. Originalradio t.o.m
+ Nya sommar- och vinterhjul som inte rullat mer än 500 mil per uppsättning. Originalfälgar, men 14"-fälgarna som kom med bilen ser ut som att de typ oxiderat ganska illa.

- Motor och låda bytt, dvs ingen originalbil
- Drar olja och kylarvätska. Misstänker tät vevhusventilation. Motorkuddar och främre vevaxeltätning bytta på verkstad förra året någon gång. Tvättade undersidan av motorn nyligen men kunde inte riktigt lokalisera läckaget, ser ut att komma någonstans på passagerarsidan av motorn. Åtgången av kylarvätska är lindrigare, men ändå påtaglig.
- Lindrigt krockad i en lyktstolpe i höstas av en stressad familjemedlem med krokig stötfångare och vä framskärm som följd. Vä strålkastare pekar lite nedåt också.
- Rost: små ytrostfläckar på mig veterligen alla paneler utom tak och baklucka, begynnande rost på vä framskärm där den veckats efter sammanstötningen, genomrostning i vä bakdörr, rost i reservhjulsbaljan, rostiga skärmkanter bak.
- Halvsliten interiör. Alla innerhandtagen är halvslitna, ordentligt nedsuttet förarsäte. Hade inte varit någon stor grej om det inte varit för att klädseln som sagt är unik, vet inte om det går att få tag på.
- Okänt hur stor efterfrågan är, känns inte som en jättekänd specialmodell, eller om denna äldre karossen ännu blivit nog gammal för att få kultstatus?
- Saknar historik. Har verkstadskvitto på bytet av motor-/växellåda. Det som gjorts efter 1999 borde finnas digitalt på Volvo men vet inte om det är något som någon bryr sig om specifikt...?
av Amarace
#1243162
Tyvärr finns ingen samlarstatus på en sån, precis som för "GLS" -82, allrahelst då den är i princip bruksskick, lite under kanske.
Den svarta speical 80 är fin just för att den är svart.
Inredningen är inte unik egentligen, den fanns även som utrustning, det specialla är väl egentligen plyshinläggen på dörrsidorna. Fälgarna var om jag inte minns fel "GT"-fälgar, som satt original på GT samt GLT 80-82, samt extra tillbehör.

Kuriosa, här i Dorotea har det rullat 3st såna, varav en stått och rostat upp :( "GLS" 82 har det också rullat minst 3st.

Nyfiken fråga, du vill inte scanna/fota broschyren? Aldrig sett den till Special 80.
av Schmoyoho
#1243312
Ja, jag misstänkte väl det. Jag anser mig väl vara ganska djupt sjunken i Volvo-träsket men jag är inte bekant med vad GLS är för någon specialmodell, så jag antar det omvända även gäller för denna modellen. Kanske inte är unik, men den är ju unik i sin upplaga. Jag ska se om jag har broschyren till hands så ska jag lägga upp bilder på den också.

Jag lägger i vilket fall upp bilderna på bilen, om inte annat så som dokumentation för någon ev annat nyfiken på modellen då jag själv funnit så lite när jag googlat. Jag behöver fortfarande lite vägledning kring prissättningen känner jag. Rosten syns inte då den är övertejpad med gaffatejp, men tror att det går att urskönja några små små ytliga rostfläckar lite här och var, t.ex på förardörren. edit: hittade några bilder från när bilen var min bl.a en bild på rosten som jag slänger med.

Bild Bild Bild
Bild Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243334
Blev lite nyfiken på GLS då jag inte hört om denna modell innan. Frugans kusin hade en GLX, men det var en stylingsats man kunde köpa och montera själv med "amerika" front och emblem. Så här står det på "nätet"

GLS gjordes bara i 100 exemplar var röda och såldes i Jämtlands län . En specialutgåva som egentligen inte var så speciell förutom att de var numrerade . i grunden en vanlig GL . extra utrustning på dessa är helsvart inredning , elhissar , c-lås , GLT lister samt GLS emblemen med nummer.
Ytterligare 100 st släpptes i Hallands län och dessa var vita.


Fast jag är Halläning av fördsel och ohejdad vana har dessa gått mig förbi
Användarvisningsbild
av Frrla
#1243412
Färgen svart, inredningen, gl-fronten, "udda bil", frontläpp, är var för sig kanske värt någon tusenlapp extra än "genomsnittet". Eventuella plåt-skador och rost-skador sänker värdet med hälften av "genomsnittet" som är schysst skick.
Eventuella fel beroende på mängden lätta fel eller "svåra" fel sänker med värdet på delen och lite till minst. ibland kan de prutas på saker som börjar bli dåliga men har ett tag kvar att hänga med.

Detta brukar jag utgå efter när jag kollar på bilar. oftast blir det inte mycket kvar eller så blir säljaren skyldig mig pengar :lol: :)
Men ja har slängt fram en 500lapp iaf eller liknande och fått en skaplig bil ett par år för 3-4tusen totalt med besiktning försäkring mm.
Senast köpte jag tex. en helt ok 850 170hk -97 för 2 papp med endast dåliga skivor å klossar bak, annars blankt besiktningspapper :)
av Amarace
#1243429
Lennart, den info du hittat är fel.

Den röda är i princip som en GL 83 (alltså breda bakljusen, breda midjelisterna o.s.v), men har varvräknare och nackkuddar, inredningen är svart, klädseln är gråprickig, elhissar och centrallås var inte standard.

Dom vita ser ut som en GLT (svarta lister, breda bakljusen o.s.v) utvändigt, men som den röda invändigt.

Dom släpptes för att det inte var några direkta nyheter modellåret 82.

Dom har egen identifiering i typbeteckningen och bägge fanns även med taklucka, den vita fanns även som kombi.

Att dom röda såldes i Jämtland kan jag se som troligt, det har funnits många där, jag har haft två röda, en som var lågmilare.
Vita däremot har jag svårt att tro att dom bara såldes i halland, sett för många häruppe för att det ska vara troligt. Har även haft en vit.

GLX har aldrig funnits, däremot GTX, det var olika tillbehör. GTX märken följde med listsatsen (helsvarta breda midjelister, tre märken följde med samt listavslut så dom kunde användas även på kombi samt äldre), märkena såldes även separat. Frontennär Usa med svart plast istället för reflex samt 79-80 GL/GLE Grill. Fanns även en listsats för montering längre ner o.s.v.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243464
Amarace skrev:Lennart, den info du hittat är fel.

Den röda är i princip som en GL 83 (alltså breda bakljusen, breda midjelisterna o.s.v), men har varvräknare och nackkuddar, inredningen är svart, klädseln är gråprickig, elhissar och centrallås var inte standard.

Dom vita ser ut som en GLT (svarta lister, breda bakljusen o.s.v) utvändigt, men som den röda invändigt.

Dom släpptes för att det inte var några direkta nyheter modellåret 82.

Dom har egen identifiering i typbeteckningen och bägge fanns även med taklucka, den vita fanns även som kombi.

Att dom röda såldes i Jämtland kan jag se som troligt, det har funnits många där, jag har haft två röda, en som var lågmilare.
Vita däremot har jag svårt att tro att dom bara såldes i halland, sett för många häruppe för att det ska vara troligt. Har även haft en vit.

GLX har aldrig funnits, däremot GTX, det var olika tillbehör. GTX märken följde med listsatsen (helsvarta breda midjelister, tre märken följde med samt listavslut så dom kunde användas även på kombi samt äldre), märkena såldes även separat. Frontennär Usa med svart plast istället för reflex samt 79-80 GL/GLE Grill. Fanns även en listsats för montering längre ner o.s.v.
Nätet får man alltid ta med en nypa salt. Det var en röd sådan som var till salu, så just den hade säkert den utustningen. Och det var säkert GTX den hette. Vi lånade den (helt vanlig 244 DL -77 för övrigt) några ggr och hans husvagn i början på -80-talet när våra barn var små. Det är ju några år sedan.....
av Amarace
#1243516
Schmoyoho, har du regnummret (eller typbeteckning) på denna svarta? Skicka i pm om du inte vill skriva öppet. Skulle va kul och se om typbeteckningen är special, eller GL

Lennart, ja tyvärr är nätet sisådär. Jag har ändå skrivit om GLS på olika ställen, men det har väl ramlat bort i "cyberspace" :)
av MrBad
#1369099
Hej,
Jag har en 82a GLS röd och om jag inte missminner mig så togs modellen fram till bilbolagets 50års jubileum. Vad jag vet fanns det 80 exemplar och min är märkt med 13. Som ni säger är det en 83as gl kaross och den har en extra klisterstripes ovanför midjelisten.
Ingen som vet om denna klisterlist går att köpa någonstans?
av Amarace
#1369150
Mr Bad, nej, den togs inte fram för bilbolagets 50års jubileum. Den fanns centralt, sen att Bilbolaget kanske valde att ta 80 (eller 100 som en del säger) för ett jubileum är ju en helt annan sak. Jag tror inte på ett sånt Bilbolagejubileum iomed att dessa 100st numrerade var i Jämtland, bilbolaget fanns även i västerbotten. Men Bilbolaget bildades 1932, så delvis kan det vara en sanning i det, men isåfall i Jämtland.
Den har en egen typkod, det tyder på centralt, och både den vita och den röda har samma typkod.
Enligt han som hade haft min röda GLS sedan ny så var GLS märket nåt som monterades lokalt, till min bil låg det oanvänt i handskfacket, det förklarar nog att så många inte har GLS märket. Nåt nummeremblem satt inte på den, och hade inte suttit, så OM det var så, så monterade inte återförsäljaren något (var köpt på Bilbolaget i Strömsund).
Volvos uppgifter säger detta (både vita och röda):
500st "Special" gjordes.
200st var utan taklucka
150st var med taklucka
150st var 245.

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]