- ons 04 apr 2018, 17:21
#1243032
Behöver lite hjälp med att värdera en 1980 års 244 GL, "svart special", inför försäljning. Av 400 tillverkade exemplar köptes en ny av min farfar. Pedantskött tills att han slutade köra bil, blev ståendes något år innan jag som 18-åring tog över den och körde den något år, varefter min syster tog över den i sin tur som hennes första bil. I min skötsel ägnade jag mycket tid och möda åt att göra allt i min makt jag för att hålla efter den, men min syster intresserade sig mer för hästkrafter i singular än för bilar och grundförutsättningarna var väl inte heller bäst. Bilen är därför idag i dåligt skick, enligt mig.
Jag har som familjens bilnörd ålagts att ombesörja försäljning, då ingen har intresse av att lägga några pengar på den längre. Jag är ganska pessimistisk då jag anser den är körd i botten och i dåligt skick, något jag fått mothugg för pga ovanlig modell. Vad ska jag lägga ut bilen för? Jag har tyvärr inga bilder just nu men ska försöka fixa det.
+ Endast två ägare på pappret, ca 23k mil, startar och går helt okej (lite kinkig i vintras), fungerande servo och överväxel.
+ Unik modell. Har försäljningsbroschyren från när den såldes ny. Servostyrning, unik grå plyschklädsel, svart lack med stripes, specifika fälgar (iaf då?), M46 låda med överväxel
+ Motor och växellåda bytta på Volvo-verkstad vid ca 20000 mil
+ Ej sönderstylead eller något, det enda ändrade är att jag monterade original Yazaki-varvräknare. Originalradio t.o.m
+ Nya sommar- och vinterhjul som inte rullat mer än 500 mil per uppsättning. Originalfälgar, men 14"-fälgarna som kom med bilen ser ut som att de typ oxiderat ganska illa.
- Motor och låda bytt, dvs ingen originalbil
- Drar olja och kylarvätska. Misstänker tät vevhusventilation. Motorkuddar och främre vevaxeltätning bytta på verkstad förra året någon gång. Tvättade undersidan av motorn nyligen men kunde inte riktigt lokalisera läckaget, ser ut att komma någonstans på passagerarsidan av motorn. Åtgången av kylarvätska är lindrigare, men ändå påtaglig.
- Lindrigt krockad i en lyktstolpe i höstas av en stressad familjemedlem med krokig stötfångare och vä framskärm som följd. Vä strålkastare pekar lite nedåt också.
- Rost: små ytrostfläckar på mig veterligen alla paneler utom tak och baklucka, begynnande rost på vä framskärm där den veckats efter sammanstötningen, genomrostning i vä bakdörr, rost i reservhjulsbaljan, rostiga skärmkanter bak.
- Halvsliten interiör. Alla innerhandtagen är halvslitna, ordentligt nedsuttet förarsäte. Hade inte varit någon stor grej om det inte varit för att klädseln som sagt är unik, vet inte om det går att få tag på.
- Okänt hur stor efterfrågan är, känns inte som en jättekänd specialmodell, eller om denna äldre karossen ännu blivit nog gammal för att få kultstatus?
- Saknar historik. Har verkstadskvitto på bytet av motor-/växellåda. Det som gjorts efter 1999 borde finnas digitalt på Volvo men vet inte om det är något som någon bryr sig om specifikt...?
Jag har som familjens bilnörd ålagts att ombesörja försäljning, då ingen har intresse av att lägga några pengar på den längre. Jag är ganska pessimistisk då jag anser den är körd i botten och i dåligt skick, något jag fått mothugg för pga ovanlig modell. Vad ska jag lägga ut bilen för? Jag har tyvärr inga bilder just nu men ska försöka fixa det.
+ Endast två ägare på pappret, ca 23k mil, startar och går helt okej (lite kinkig i vintras), fungerande servo och överväxel.
+ Unik modell. Har försäljningsbroschyren från när den såldes ny. Servostyrning, unik grå plyschklädsel, svart lack med stripes, specifika fälgar (iaf då?), M46 låda med överväxel
+ Motor och växellåda bytta på Volvo-verkstad vid ca 20000 mil
+ Ej sönderstylead eller något, det enda ändrade är att jag monterade original Yazaki-varvräknare. Originalradio t.o.m
+ Nya sommar- och vinterhjul som inte rullat mer än 500 mil per uppsättning. Originalfälgar, men 14"-fälgarna som kom med bilen ser ut som att de typ oxiderat ganska illa.
- Motor och låda bytt, dvs ingen originalbil
- Drar olja och kylarvätska. Misstänker tät vevhusventilation. Motorkuddar och främre vevaxeltätning bytta på verkstad förra året någon gång. Tvättade undersidan av motorn nyligen men kunde inte riktigt lokalisera läckaget, ser ut att komma någonstans på passagerarsidan av motorn. Åtgången av kylarvätska är lindrigare, men ändå påtaglig.
- Lindrigt krockad i en lyktstolpe i höstas av en stressad familjemedlem med krokig stötfångare och vä framskärm som följd. Vä strålkastare pekar lite nedåt också.
- Rost: små ytrostfläckar på mig veterligen alla paneler utom tak och baklucka, begynnande rost på vä framskärm där den veckats efter sammanstötningen, genomrostning i vä bakdörr, rost i reservhjulsbaljan, rostiga skärmkanter bak.
- Halvsliten interiör. Alla innerhandtagen är halvslitna, ordentligt nedsuttet förarsäte. Hade inte varit någon stor grej om det inte varit för att klädseln som sagt är unik, vet inte om det går att få tag på.
- Okänt hur stor efterfrågan är, känns inte som en jättekänd specialmodell, eller om denna äldre karossen ännu blivit nog gammal för att få kultstatus?
- Saknar historik. Har verkstadskvitto på bytet av motor-/växellåda. Det som gjorts efter 1999 borde finnas digitalt på Volvo men vet inte om det är något som någon bryr sig om specifikt...?