- tis 03 apr 2018, 10:43
#1242637
Min 240 GL -88 med B230F har Chrysler tändsystem. Sista tiden har det vid ett par tillfällen hänt att motorn stannat så tvärt som om man vridit av tändningen. Några gånger har det bara rört sig om väldigt korta stopp på max en sekund men sist dog den helt under körning på jämn gas i ca 50 km/h. Rullade in till kanten och då startade den och gick som vanligt. Bytte på ren rutin ut bränslepumpreläet som var original, tillverkat 1987. Har kört ett par dagar och inte känt något men jag skulle uppskatta tips om var jag ska fortsätta om det händer igen.
Angående tändsystemet så finns som jag förstår det bara en hallgivare i fördelaren och ingen på vevaxeln? Inte heller någon separat tändförstärkare eller annan styrenhet än den som sitter höger fram?
Eftersom den inte har någon varvräknare kan man ju inte se om signalen från fördelaren försvinner (=hallgivaren) vilket ju annars var ett bra sätt att diagnosticera givaren...
Angående tändsystemet så finns som jag förstår det bara en hallgivare i fördelaren och ingen på vevaxeln? Inte heller någon separat tändförstärkare eller annan styrenhet än den som sitter höger fram?
Eftersom den inte har någon varvräknare kan man ju inte se om signalen från fördelaren försvinner (=hallgivaren) vilket ju annars var ett bra sätt att diagnosticera givaren...