Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242637
Min 240 GL -88 med B230F har Chrysler tändsystem. Sista tiden har det vid ett par tillfällen hänt att motorn stannat så tvärt som om man vridit av tändningen. Några gånger har det bara rört sig om väldigt korta stopp på max en sekund men sist dog den helt under körning på jämn gas i ca 50 km/h. Rullade in till kanten och då startade den och gick som vanligt. Bytte på ren rutin ut bränslepumpreläet som var original, tillverkat 1987. Har kört ett par dagar och inte känt något men jag skulle uppskatta tips om var jag ska fortsätta om det händer igen.
Angående tändsystemet så finns som jag förstår det bara en hallgivare i fördelaren och ingen på vevaxeln? Inte heller någon separat tändförstärkare eller annan styrenhet än den som sitter höger fram?
Eftersom den inte har någon varvräknare kan man ju inte se om signalen från fördelaren försvinner (=hallgivaren) vilket ju annars var ett bra sätt att diagnosticera givaren...
#1243184
Hej!

Jag hade för ett par år sedan en -88A med LH2.2 och Chrysler tändbox. Den strulade och dog ibland. Jag hade inte så mycket erfarenhet av strul då, då mina tidigare (3st) 240 aldrig hade krånglat.

Första gången den stannade så byttes systemreläet ( bränslepumpsreläet) och sedan gick den bra ett tag.
Men efter ett tag dog den igen. Kom fram till att det berodde på ärgade kontakter i kontakstycket vid tändboxen. Boxen sitter ju i motorrummet och utsätts för mycket fukt o smuts. Finns ju en anledning till att boxen flyttades in i kupén från och med -88B.
Så det kan ju vara bra att ha koll på den kontakten och rengöra o smörja den med lämpligt medel så att det inte ärgar där.

Mvh, Bengt
#1243365
Okej Bengt! :) Det var också min tanke så när jag bytte bränslepumprelät hade jag även loss anslutningskontakten till tändboxen och rengjorde med elektronikrengöring. Har kört ett par dagar till nu utan problem så något eller båda av de åtgärderna har kanske fixat felet!

Min nyfikenhet får mig att fråga hur d[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]