Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1242065
Jag håller på att snygga till 240n (244-86) inför sommaren. Har plockat ner alla exteriörlister, stötfångare mm, rostlagat, spacklat och ska snart in på lack. Tyvärr var det flera lister som inte gick att få loss utan att de böjdes eller gick av. Både de tunnare som sitter ca halvvägs upp på dörrarna, samt de tjocka i plast längst ner på dörrarna. Dessa är väl en riktig "rostfälla", men vill ha bilen i originalskick så de är ett måste.

Någon som har idéer på var man kan få tag på nya lister? Har kikat runt på de olika sidorna som säljer Volvodelar, men utbudet verkar begränsat. Alternativet är väl att leta på skroten, men då är det åter på ruta ett. Dvs de går av/sönder när man ska demontera.

Tips? Kan det gå att köpa via Volvohandlare? Det får gärna kosta lite om det går att få tag på, bilen är redan så pass fin så det känns värt att satsa på den.
av rd350
#1242212
Går dom sönder har man varit våldsam! Prydnadslisten mitt på dörren finns det nya clips till. Den breda längst ner bytar man den dubbelhäftande tejpen på.
Användarvisningsbild
av Slagmark
#1244197
Lämnat min på verkstad av exakt den anledningen (+ några andra bökigare skönhetsfel).
De hade ett helsike att hitta sådana, de hade ringt Volvo och fått veta att de delarna inte tillverkas längre. Till slut hade de hittat några "genom andra kanaler". Vet att de bl.a. fixat backspegel från skrot och ny trippmätarpinne från något som heter "volvo oldparts".

Allting ska på på måndag, kan höra mig för då och skriva här.
av bönan
#1244284
Slagmark skrev:Lämnat min på verkstad av exakt den anledningen (+ några andra bökigare skönhetsfel).
De hade ett helsike att hitta sådana, de hade ringt Volvo och fått veta att de delarna inte tillverkas längre. Till slut hade de hittat några "genom andra kanaler". Vet att de bl.a. fixat backspegel från skrot och ny trippmätarpinne från något som heter "volvo oldparts".

Allting ska på på måndag, kan höra mig för då och skriva här.
Hej,
Ja skriv gärna när du vet var de har hittat. En del verkar gå att hitta på utländska sidor, men inte allt och priserna är höga. Funderar nästan på att leta upp en lämplig donatorbil istället och pilla loss från...
Användarvisningsbild
av Slagmark
#1245024
Skroten, mao donatorbil, var det som gällde. Samma de plockade min saknade backspegel från, tydligen.
Bilen ser som ny ut nu, är mycket nöjd :)

De nämnde någonting som hette v-parts också, men de hade inte haft inne just då. Därifrån fick de i alla fall en sprillans ny trippmätarpinne!
av bönan
#1245189
Jag fick också tag på "nya" från skroten. 600 spänn för hela uppsättningen så det var bra tycker jag.

Vparts är bra och utökar sortimentet varje gång man besöker deras hemsida, verkar det som. Men inga lister än. :-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...