Sida 1 av 2
Solinoid
Postat: tor 29 mar 2018, 15:38
av GLIZ
Detta är viserligen inte en volvodel men undrar om någon renoverat nått liknande och vad man kan göra. Den är till en encylindrig dieselmotor som jag ska ha i min verkstad kopplad till ett elverk på 11kw. Ingen el i verkstan utan detta elverk. Tänkte lossa nitarna och se om det är något att göra innuti och sätta dit skruv istället. Är det värt mödan eller är den död?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Solinoid
Postat: tor 29 mar 2018, 17:32
av Rådlös
Du kan ju t.ex mäta med en Ohmmeter över dom två stora skruvarna. Har du ingen kontakt där så är det bara att leta upp en annan. Vet du hur mycket Ampere den skall tåla?
Om det är en Bosch så har den ju ett nummer, tio siffror med 0 som första siffran. Sedan tre siffror i tre grupper med mellanslag mellan grupperna. Googla på den så får du säkert fram data på den. Om den är hel, så öppna den inte.
Du får Ohms lag som du kan ha nytta av med ditt elverk. Skriv ut och häng upp det på väggen bredvid elverket.

Re: Solinoid
Postat: tor 29 mar 2018, 17:38
av Amarace
Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.
Så hur beter sig denna?
Re: Solinoid
Postat: tor 29 mar 2018, 18:29
av GLIZ
Amarace skrev:Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.
Så hur beter sig denna?
Den slår inte till alls. Öppnade den och den ena (tror det är minus) tråden va av. Letar efter min lilla lilla skiftnyckel för att öppna in i solinoiden så att jag kan byta den. Blir säkert bra hoppas jag. Tum-mått på allt så mina mm- verktyg funkar ju inte på den. 8mm för stor 7mm för liten. Suckh.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Solinoid
Postat: tor 29 mar 2018, 18:32
av GLIZ
GLIZ skrev:Amarace skrev:Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.
Så hur beter sig denna?
Den slår inte till alls. Öppnade den och den ena (tror det är minus) tråden va av. Letar efter min lilla lilla skiftnyckel för att öppna in i solinoiden så att jag kan byta den. Blir säkert bra hoppas jag. Tum-mått på allt så mina mm- verktyg funkar ju inte på den. 8mm för stor 7mm för liten 4/16" tror jag. Suckh.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Solinoid
Postat: fre 30 mar 2018, 20:19
av lennarte
Skulle inte förvåna min om det passar med bakdelen på en solenoiden till en Amazon/PV av tidigare modell. Eller någon annan gammal startmotor
Re: Solinoid
Postat: fre 30 mar 2018, 20:30
av GLIZ
lennarte skrev:Skulle inte förvåna min om det passar med bakdelen på en solenoiden till en Amazon/PV av tidigare modell. Eller någon annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Solinoid
Postat: fre 30 mar 2018, 21:38
av lennarte
GLIZ skrev:annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH
Inte troligen.... Det
är Bosch. Föresten, är det 6 eller 12V? Äldre Volvo 6V hade inte Bosch (väldigt mycket äldre (6V)) hade amerikanska "grejer" (Autolite, om jag inte har fel för mig)
Re: Solinoid
Postat: fre 30 mar 2018, 21:48
av GLIZ
lennarte skrev:GLIZ skrev:annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH
Inte troligen.... Det är Bosch. Föresten, är det 6 eller 12V? Äldre Volvo 6V hade inte Bosch (väldigt mycket äldre (6V)) hade amerikanska "grejer" (Autolite, om jag inte har fel för mig)
12V
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Solinoid
Postat: lör 31 mar 2018, 08:55
av lennarte
Bild på en startmotor till en PV -65
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg (89.56 KiB) Visad 914 gånger
Lite tveksam till årsmodellen där står, den ser äldre ut. Min -62-a hade däremot en sådan här. Om det är en Volvo startmotor du har (Volvo Penta eller något) så är det samma (det passar) startmotor från -62 till -98 på alla "rödblock" motorerna