Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1241885
Detta är viserligen inte en volvodel men undrar om någon renoverat nått liknande och vad man kan göra. Den är till en encylindrig dieselmotor som jag ska ha i min verkstad kopplad till ett elverk på 11kw. Ingen el i verkstan utan detta elverk. Tänkte lossa nitarna och se om det är något att göra innuti och sätta dit skruv istället. Är det värt mödan eller är den död?BildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av Rådlös
#1241899
Du kan ju t.ex mäta med en Ohmmeter över dom två stora skruvarna. Har du ingen kontakt där så är det bara att leta upp en annan. Vet du hur mycket Ampere den skall tåla?
Om det är en Bosch så har den ju ett nummer, tio siffror med 0 som första siffran. Sedan tre siffror i tre grupper med mellanslag mellan grupperna. Googla på den så får du säkert fram data på den. Om den är hel, så öppna den inte.
Du får Ohms lag som du kan ha nytta av med ditt elverk. Skriv ut och häng upp det på väggen bredvid elverket.

Bild
av Amarace
#1241901
Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.

Så hur beter sig denna?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1241912
Amarace skrev:Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.

Så hur beter sig denna?
Den slår inte till alls. Öppnade den och den ena (tror det är minus) tråden va av. Letar efter min lilla lilla skiftnyckel för att öppna in i solinoiden så att jag kan byta den. Blir säkert bra hoppas jag. Tum-mått på allt så mina mm- verktyg funkar ju inte på den. 8mm för stor 7mm för liten. Suckh.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1241913
GLIZ skrev:
Amarace skrev:Rådlös, det ska ju inte vara nån kontakt mellan dom förutom när den "slår till", men det var kanske det du menade. Den fungerar ju både som ett kraftigt relä i princip, samt tillslag av drevet.
Solenoider brukar bli dålig på olika vis, den kan slå till, men skickar inte ström mellan b+ och startmotor, eller så slår den inte till alls.

Så hur beter sig denna?
Den slår inte till alls. Öppnade den och den ena (tror det är minus) tråden va av. Letar efter min lilla lilla skiftnyckel för att öppna in i solinoiden så att jag kan byta den. Blir säkert bra hoppas jag. Tum-mått på allt så mina mm- verktyg funkar ju inte på den. 8mm för stor 7mm för liten 4/16" tror jag. Suckh.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242076
Skulle inte förvåna min om det passar med bakdelen på en solenoiden till en Amazon/PV av tidigare modell. Eller någon annan gammal startmotor
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242079
lennarte skrev:Skulle inte förvåna min om det passar med bakdelen på en solenoiden till en Amazon/PV av tidigare modell. Eller någon annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242105
GLIZ skrev:annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH
Inte troligen.... Det är Bosch. Föresten, är det 6 eller 12V? Äldre Volvo 6V hade inte Bosch (väldigt mycket äldre (6V)) hade amerikanska "grejer" (Autolite, om jag inte har fel för mig)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242108
lennarte skrev:
GLIZ skrev:annan gammal startmotor
Den har nr: 0 331 300 019
troligen BOSCH
Inte troligen.... Det är Bosch. Föresten, är det 6 eller 12V? Äldre Volvo 6V hade inte Bosch (väldigt mycket äldre (6V)) hade amerikanska "grejer" (Autolite, om jag inte har fel för mig)
12V

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242152
Bild på en startmotor till en PV -65
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg (89.56 KiB) Visad 763 gånger
Lite tveksam till årsmodellen där står, den ser äldre ut. Min -62-a hade däremot en sådan här. Om det är en Volvo startmotor du har (Volvo Penta eller något) så är det samma (det passar) startmotor från -62 till -98 på alla "rödblock" motorerna

Lyfta går men det lossnar det en bit av vent[…]

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]

Mig veterligen byter man i regel hela kondensato[…]

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]