Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242220
lennarte skrev:Bild på en startmotor till en PV -65
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg
Lite tveksam till årsmodellen där står, den ser äldre ut. Min -62-a hade däremot en sådan här. Om det är en Volvo startmotor du har (Volvo Penta eller något) så är det samma (det passar) startmotor från -62 till -98 på alla "rödblock" motorerna
Tror inte själva startmotorn skulle passa men det ser inte helt omöjligt ut att solenoiden skull lunna funka. Tack för tipset. Ska kolla upp det närmre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242333
GLIZ skrev:
lennarte skrev:Bild på en startmotor till en PV -65
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg
Lite tveksam till årsmodellen där står, den ser äldre ut. Min -62-a hade däremot en sådan här. Om det är en Volvo startmotor du har (Volvo Penta eller något) så är det samma (det passar) startmotor från -62 till -98 på alla "rödblock" motorerna
Tror inte själva startmotorn skulle passa men det ser inte helt omöjligt ut att solenoiden skull lunna funka. Tack för tipset. Ska kolla upp det närmre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nu funkar solenoiden igen. Ska få den på plats och hoppas att startmotorn går runt. Montrade ihop den 1/4 varv fel men den är liksidig så det kvittar. Kollat så att överföringen för strömmen går att få på så det ska funka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242366
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
lennarte skrev:Bild på en startmotor till en PV -65
Volvo PV 544 1965 startmotor.jpg
Lite tveksam till årsmodellen där står, den ser äldre ut. Min -62-a hade däremot en sådan här. Om det är en Volvo startmotor du har (Volvo Penta eller något) så är det samma (det passar) startmotor från -62 till -98 på alla "rödblock" motorerna
Tror inte själva startmotorn skulle passa men det ser inte helt omöjligt ut att solenoiden skull lunna funka. Tack för tipset. Ska kolla upp det närmre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nu funkar solenoiden igen. Ska få den på plats och hoppas att startmotorn går runt. Montrade ihop den 1/4 varv fel men den är liksidig så det kvittar. Kollat så att överföringen för strömmen går att få på så det ska funka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1/4 fel gnagde så det är åtgärdat. Nu ska den på plats bara. Svårare än man kan tro. Motorn står på golvet och startmotorn sitter på.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1242374
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Tror inte själva startmotorn skulle passa men det ser inte helt omöjligt ut att solenoiden skull lunna funka. Tack för tipset. Ska kolla upp det närmre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nu funkar solenoiden igen. Ska få den på plats och hoppas att startmotorn går runt. Montrade ihop den 1/4 varv fel men den är liksidig så det kvittar. Kollat så att överföringen för strömmen går att få på så det ska funka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1/4 fel gnagde så det är åtgärdat. Nu ska den på plats bara. Svårare än man kan tro. Motorn står på golvet och startmotorn sitter på.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det fungerar. Ett starkare batteri bara. Det jag har har CCA 550, klarar 2 varv sedan orkar det inte mer. Tack för tips och vetande. Kan komma till användning. Tillfälligt lagat nu för att teststarta motorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]