Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselmasen
#1240331
Halloj, har tänkt tvinga igång fanskapet som nu har stått över hela vintern. Är en 244 med b21 som inte riktigt vill som jag vill. Blev ”bestulen” på min kamrem när den ställdes undan. Så har nollat alla axlar och dragit dit en ny rem. Byttes även stift, tändkablar, fördelarlock och rotor.

Bilen vill fortfarande inte riktigt starta, den hostar till lite då och då när man kör starten. Igår lyckades jag få den att gå i ca 2-3 sekunder med riiiiktigt låg varvtal för att sedan tvärdö så fort jag kom åt gaspedalen, kan kammen hamnat ett varv fel?

Har inga kåpor för remmen och blocket ser ut som skit så ser inga markeringar förutom på axlarna, och då antar jag att vevaxelns nolläge är med markering kl12, då stämmer kammens markering samt att rotorn står rätt mot tändning för ettans cylinder.

Har även justerat fördelaren då den i början inte ville alls, nu verkar den vara såpass inställd att den iallafall nästan startar.
Hur vet jag lättast om kammen står rätt? Eller är det bara att nöta på starten tills den hoppar igång? Eller någon som har något annat tips?
av 164forever
#1240341
Hej.
Är det en B21A, alltså med förgasare, har du ju även brytarspetsar och kondensator.
I så fall, byt både spetsarna och kondensatorn. Komihåg att ställa in brytarspetsarna perfekt också!
Nu var det VÄLDIGT länge sen jag höll på med en B21A, men jag har för mig att avståndet på
brytarna ska vara 0,40 mm. Någon annan här på forumet har nog 100% koll !
Mvh/Håkan
av Dieselmasen
#1240342
Ska kila in efter jobbet och köpa ny konding och brytare, ingen större kostnad så skadar ju inte att även få dessa bytta. Förhoppningsvis kanske nån kommer med fler tips så liket startar upp imorgon
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240359
Det är inte riktigt "kl 12", snarare "kl 11". Om du tänker dit en rak linje genom skruven i centrum till centrum på vevaxeln ska märket på kamhjulet stämma med märket på drevet på vevaxeln. Kugghjulet ska då stå "kl 3". Du kan också kolla på kanten av fördelaren. Där finns ett märke som rotorn ska peka på. Allt detta när 1-ans cylindet är på topp för tändning.
kamremvohc.gif
kamremvohc.gif (3.74 KiB) Visad 1618 gånger
Syns som ett streck mellan kondensatorn och ingången för kabeln till brytaren
brytare.4.jpg
brytare.4.jpg (73.13 KiB) Visad 1388 gånger
av Dieselmasen
#1240437
Har nu nollat motorn och verkar blivit korrekt enligt ovan markeringar, nu startar den någorlunda lätt när man kablar igång, fick den sedan att gå ganska så jämnt genom att vrida fördelaren, sedan stängde jag av bilen för att skruva dit grillen och lite annat smått och gott som var bortplockat.

Skulle sedan provstarta igen och javisst, den startar ganska lätt fortfarande, men gick nå jävulskt dåligt, har ingen tomgång, bluddrar bara när man ger gas och varvar knappt någonting alls.

Har inte bytt kondensator och brytare ännu, kan det vara någon av dessa som orsakar problemen? Känns ändå konstigt när den 30 minuter tidigare gått hyffsat bra :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240517
Det du kan kolla direkt är om brytarna verkligen öppnar när du kör på starten. Dom ska öppna och stänga 4 ggr på ett fördelarvarv. Det ska synas tydligt att dom öppnar. Om där är litet avstånd på brytarna och fördelaren sliten (övre axeln glappar) så får du kanske bara gnista ibland. Glöm inte att ställa tändläget rätt efter du fått ordning på brytarna
Användarvisningsbild
av Frrla
#1240552
Du kan ju fått ånglås i förgasaren tex. Då brukar de ta några sekunder innan den normaliseras igen. Men du har säkert provat någon minut. Annars kan du ju slängt upp skit i bränslet eller kondenserat vatten från tanken. I med ett par liter e85 å fräscht bränsle. Kika på eventuellt filter och att pumpen skvätter bra med bränsle. Annars kan ju förgasaren behöva en rengöring också.

Precis så gjorde en av mina och då var 2 av stiften helt plötsligt dåliga. Nästa gång den började var det kablarnas tur till tippen

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]