- tor 22 mar 2018, 08:41
#1240331
Halloj, har tänkt tvinga igång fanskapet som nu har stått över hela vintern. Är en 244 med b21 som inte riktigt vill som jag vill. Blev ”bestulen” på min kamrem när den ställdes undan. Så har nollat alla axlar och dragit dit en ny rem. Byttes även stift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
Bilen vill fortfarande inte riktigt starta, den hostar till lite då och då när man kör starten. Igår lyckades jag få den att gå i ca 2-3 sekunder med riiiiktigt låg varvtal för att sedan tvärdö så fort jag kom åt gaspedalen, kan kammen hamnat ett varv fel?
Har inga kåpor för remmen och blocket ser ut som skit så ser inga markeringar förutom på axlarna, och då antar jag att vevaxelns nolläge är med markering kl12, då stämmer kammens markering samt att rotorn står rätt mot tändning för ettans cylinder.
Har även justerat fördelaren då den i början inte ville alls, nu verkar den vara såpass inställd att den iallafall nästan startar.
Hur vet jag lättast om kammen står rätt? Eller är det bara att nöta på starten tills den hoppar igång? Eller någon som har något annat tips?
Bilen vill fortfarande inte riktigt starta, den hostar till lite då och då när man kör starten. Igår lyckades jag få den att gå i ca 2-3 sekunder med riiiiktigt låg varvtal för att sedan tvärdö så fort jag kom åt gaspedalen, kan kammen hamnat ett varv fel?
Har inga kåpor för remmen och blocket ser ut som skit så ser inga markeringar förutom på axlarna, och då antar jag att vevaxelns nolläge är med markering kl12, då stämmer kammens markering samt att rotorn står rätt mot tändning för ettans cylinder.
Har även justerat fördelaren då den i början inte ville alls, nu verkar den vara såpass inställd att den iallafall nästan startar.
Hur vet jag lättast om kammen står rätt? Eller är det bara att nöta på starten tills den hoppar igång? Eller någon som har något annat tips?